Voor een Formule 1 team is het belangrijkste de doorontwikkeling van de auto. Er wordt tijdens de winterstop dag en nacht gewerkt aan de verbetering van de kleinste details. McLaren heeft deze winter een extra zware taak aangezien ze hebben gewisseld van motorleverancier. Door deze wisseling lag het team aanvankelijk drie weken achter op schema. Volgens teambaas Eric Boullier was het integreren van de Renault-motor het struikelblok. ''Er was een andere aanpak nodig omdat de Renault-motor een andere configuratie heeft. Hierdoor was het nodig om een gedeelte van de auto opnieuw te ontwerpen. De turbo van de Renault-motor is maar één samengebouwd onderdeel terwijl Honda deze elementen gebruikt aan beide zijde van de motor. Dit beïnvloedt de gewichtsdistributie", laat Boullier optekenen in L'Equipe.
Terugkijkend op de samenwerking met Honda geeft de teambaas aan dat de communicatie met de Japanners stroef verliep. De taalbarrière en andere cultuur zorgden voor veel problemen tussen beide partijen. ''Met Honda heb ik geleerd hoe lastig het is om met een partij te communiceren als de taal zo verschilt en er een totaal andere cultuur heerst. Het gaat niet alleen maar om het vertalen van de boodschap, het is ook belangrijk hoe het wordt geïnterpreteerd.'' Voor Boullier was het een must om aanwezig te zijn bij de eerste technische vergadering met Renault. De Fransman kon zo eventuele communicatieproblemen voorkomen. Hierdoor werd de samenwerking op een positieve manier gestart. Het belangrijkste discussiepunt is de betrouwbaarheid van de Renault-motoren. In de laatste races van 2017 was deze niet optimaal. ''Het is belangrijk dat Renault betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Vooral nu er dit jaar maar met drie motoren gewerkt mag worden. Om die reden hebben we een zeer betrouwbare motor nodig", besluit de Fransman.
Meest gelezen