De afgelopen jaren is McLaren langzaam maar zeker weer een weg aan het vinden terug richting de top van de Formule 1. Het leverde dit en de vorige twee seizoenen zelfs meerdere podiumfinishes op, maar overwinningen bleven vooralsnog uit. Volgend jaar, als de technische regels aanzienlijk veranderen, hoopt de iconische Britse formatie de aansluiting te vinden met Red Bull en Mercedes, maar dat moet dan wel gebeuren met verouderde faciliteiten. In het Britse Woking staat namelijk een sterk verouderde simulator en een windtunnel is er niet eens aanwezig. Het team maakt namelijk gebruik van een windtunnel in Duitsland, voormalig gebruikt door Toyota. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een eigen windtunnel, maar het duurt nog even voordat deze in gebruik kan worden genomen. Hetzelfde geldt voor een nieuwe simulator, die de komende jaren ook zal worden opgezet. De verouderde sim wordt tot aan dat moment gebruikt, maar volgens CEO Zak Brown zijn de hulpmiddelen van McLaren de meest verouderde van de paddock. Dat vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "In 2024 zal onze infrastructuur weer helemaal up-to-date zijn, met in het bijzonder de windtunnel. Helaas maken wij momenteel gebruik van een van de minst technisch geavanceerde windtunnel en dat is een enorm nadeel." "Vanaf 2024 hebben we dan ook geen excuses meer. Ik denk dat de sport dat jaar dusdanig competitief is, dat meerdere teams voor de titel kunnen strijden. Ik denk graag dat McLaren daar bij hoort", aldus Brown, die toegeeft dat het tot aan dat moment lastig zal worden om het gevecht met Red Bull en Mercedes aan te gaan. "Qua infrastructuur lopen we dus achter. Het gaat tijd kosten. We schrijven cheques uit, maar het gaat wel een paar jaar duren voordat de windtunnel klaar is. We denken dan ook dat we tot aan het 2024-seizoen qua infrastructuur niet de rest zullen hebben bijgehaald." "Tot aan dat moment zullen we onze uiterste best doen. Je weet het nooit met de nieuwe regels en wie de plank helemaal mis gaat slaan, maar we temperen de verwachtingen wel. Het zal lastig gaan worden voor ons", zo sluit de Amerikaanse marketinggoeroe af.
Meest gelezen