Max Verstappen en Red Bull stevenen af op de Formule 1-titels en zijn dit jaar de te kloppen partijen in de Formule 1. Dat heeft ook de concurrentie door. Eerder kwam Aston Martin in Spanje al met een B-versie van haar AMR22, die verdacht veel leek op de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez. De grote update die het Williams-team later in het seizoen in Silverstone doorvoerde, was duidelijk ook geïnspireerd door de wagen geproduceerd in Milton Keynes. In Singapore voegt McLaren zich daarbij, want de nieuwe sidepods zijn geheel in de stijl van Red Bull. Het lijkt erop dat dit raceweekend alleen Lando Norris met de update zal rijden, want op de wagen van Daniel Ricciardo zijn ze op donderdag niet terug te zien en zien we de oude configuratie.
McLaren gaat net als Red Bull voor een sidepod die verder naar de achterkant naar beneden afloopt en aan de voorkant zien we een klein plateautje voor de inlet, vergelijkbaar met het principe dat we zien bij de RB18, waarmee Verstappen dit weekend de titel binnen kan hallen. Het is geen 100% kopie, aangezien dat natuurlijk onmogelijk is met de verschillende chassis en motoren, maar de invloeden van de Red Bull-bolide komen duidelijk naar voren, zoals op de foto's hierboven is te zien. Hieronder zien we het bovenaanzicht van de McLaren-bolide aan het begin van het seizoen en voorafgaand aan de GP van Singapore. Het is duidelijk te zien dat de sidepods veel zijn veranderd. Daarna zie je hoe de sidepods van Red Bull en McLaren er momenteel uit zien. Spot jij de gelijkenissen?
Andere teams nemen ook updates mee
Mogelijk is het Grand Prix-weekend in Singapore het laatste raceweekend dit jaar waar we van veel teams tegelijk een update zullen zien. Zo komt Alpine met een gloednieuwe vloer, vertelt technisch directeur Pat Fry. "Beide coureurs rijden dit weekend met een nieuwe vloer, die we ook in Japan zullen gebruiken. Op het oog ziet het er niet heel anders uit dan de vorige versie, maar de meeste ontwikkelingen zitten aan de onderkant." "Het zou moeten zorgen voor een redelijke stap vooruit", denkt hij. "De afgelopen races is dat ons al gelukt en alle updates werken tot op heden naar behoren. We hebben nog enkele upgrades die er aan komen, alvorens we eind oktober rond de GP van de Verenigde Staten wat gas terug zullen nemen. Iedereen in de fabriek heeft het deze periode heel goed gedaan en alle deadlines gehaald. Petje af allemaal voor jullie harde werk", aldus het technische kopstuk.
Nieuwe AlphaTauri-voorvleugel
Op vrijdag brengen de teams pas officieel naar buiten wat hun updates dit weekend zijn, want dan moeten ze dit verplicht doorgeven aan de FIA, dat een lijst publiceert. In de paddock is het ook al opgevallen dat AlphaTauri met een nieuwe voorvleugel is afgereisd naar Zuidoost-Azië. Er zullen ongetwijfeld nog meer updates zijn, maar zeker weten we dit pas op vrijdag.
1575371523153534976
Nueva ala delantera en Alpha Tauri New front wing at Alpha Tauri #f1 #SingaporeGP pic.twitter.com/uDapDAuPOj — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 29, 2022
Meest gelezen