Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren hint op einde ontwikkeling auto Norris en Piastri

Formule 1-teams moeten dit jaar al rekening houden met de reglementswijzigingen van 2026. Neil Houldey, de technisch directeur voor engineering bij McLaren, hint erop dat de huidige auto van Lando Norris en Oscar Piastri niet langer ontwikkeld gaat worden.

Piastri FP2 Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Updates, het blijft een sleutelwoord in de Formule 1. Teams proberen gedurende een jaar hun auto verder te ontwikkelen om de kans op succes te vergroten. In 2025 loopt dat allemaal net een beetje anders, omdat de reglementen volgend jaar flink op de schop gaan. Binnen de budget cap en restricties voor de windtunnel moet je ook een gloednieuwe auto bouwen.

Daarom naderen we langzaam het punt waarop teams de ontwikkeling van de huidige auto laten varen. Neil Houldey, de technisch directeur voor engineering bij McLaren, hint ook op een einde aan updates voor Lando Norris en Oscar Piastri.

"Nu komt het echt neer op de afstelling van de auto", vertelt Houldey tegenover onder meer RacingNews365. "Daarom hebben we ook onderdelen of opties aan de auto toegevoegd. Er zijn opties voor de afstelling die worden gebruikt, afhankelijk van het circuit en de coureur. We zijn echter voorbij het punt waarop grote upgrades het verschil maken. Nu bieden we simpelweg opties. Verschillende circuits zullen tot verschillende prestaties leiden en wij hopen dat (optimale performance red.) te kunnen gebruiken in de nabije toekomst, in plaats van grotere upgrades te introduceren."

McLaren introduceerde recent wel een nieuwe ophanging. Volgens Houldey was er een logische reden voor het feit dat het team dat onderdeel niet overal gebruikte. "Er waren een paar kleine minpunten, waardoor we het onderdeel niet gelijk wilden introduceren aan het begin van het jaar. Door eerder in het seizoen te beginnen, kregen we het vertrouwen dat het nu geen probleem zou zijn. Daarom konden we de wijziging doorvoeren zonder echt bang te zijn dat we slechter zouden worden. Het zou juist beter moeten worden."

Zo gaat McLaren wel vaker te werk, claimt Houldey. "Overal proberen we de beste optie te vinden in een aantal verschillende scenario's. Dat gold ook voor de ophanging, waar we ons op één gebied zorgen over maakten. We kwamen erachter dat dat tijdens het seizoen geen probleem zou zijn. Je bent gewoon bezig met het afwegen van zaken om de optimale performance te vinden. In het geval van Lando denken we dat we dat nu gevonden hebben."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Speel mee!

Praat mee!

x
Verstappen Doornbos 'onthult' nieuwe Red Bull-clausule Verstappen: "Die gaat weg"