Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren luidt de noodklok en eist F1-regelwijzigingen

McLaren wil dat de regels omtrent het budgetplafond worden gewijzigd. Niet om een sportief voordeel te kunnen behalen, maar met een andere reden.

Norris Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Op donderdag onthulde McLaren haar jaarlijkse duurzaamheidsrapport. Het doel van het raceteam is om uiteindelijk CO2-neutraal te opereren. In het rapport, dat gaat over 2022, staat dat McLaren ten opzichte van de basislijn in 2019 in totaal 22% minder heeft uitgestoten. 9% minder spullen heeft vervoerd per vliegtuig en vorig jaar genoeg lampen heeft vervangen voor LED lampen, waardoor er qua besparing in totaal 100 andere Britse huishoudens van elektriciteit kunnen worden voorzien.

Bovendien produceerde McLaren 19% minder afval dan in 2021, werd er geen single use plastic meer gebruikt en werden er 65 projecten opgestart om de efficiëntie binnen de fabriek verbeteren. 8 daarvan zijn al afgerond, en 19 zijn er opgestart. Op het vlak van diversiteit was in 2022 een op de drie nieuwe aanstellingen bij McLaren iemand met een achtergrond die ondervertegenwoordigd is en hebben 200 managers trainingen gehad gericht op inclusieve recruitment.

Regelwijzigingen

Toch is CEO Zak Brown niet tevreden. De financiële regels in de Formule 1, de budgetcap, zorgen ervoor dat het team niet alle initiatieven uit kan voeren. Dat tot frustratie van de Amerikaan, die graag wijzigingen wil zien. "We geloven heilig in de budgetcap en willen niets zien dat de integriteit van de financiële regels ondermijnt."

"De huidige regels zorgen echter voor wat obstakels als het gaat om investeringen in duurzaamheid. Het is fantastisch om te zien dat F1 en de andere teams ons hierin steunen, en tot ons genoegen heeft de FIA nu ook een werkgroep opgezet om vervolgstappen te onderzoeken."

"Om de drive tot de ontwikkeling van duurzame technologieën binnen onze sport te stimuleren, de drive die kan leiden tot positieve veranderingen wereldwijd, moeten we echter wijzigingen doorvoeren. We moeten ervoor zorgen dat de teams niet de keuze hoeven te maken tussen het doorontwikkelen van de wagen, of het investeren in duurzaamheid."

"Onze sport heeft duidelijkere regelgeving nodig, op financieel, sportief en technisch vlak, zodat we allemaal meer kunnen innoveren en investeren in duurzaamheid. We moeten betere manieren vinden om expertise en kennis binnen onze industrie met elkaar te delen. Alleen zo'n samenwerking kan echt voor betekenisvolle veranderingen zorgen. Als we met behulp van de nieuwe reglementen voor 2026 een stap willen zetten, dan zullen er nu knopen moeten worden doorgehakt", aldus Brown.

Voorstellen

McLaren vat het betoog van Brown samen in de onderstaande drie punten. Men wil het volgende zien
  • Een set met uitgebreide uitzonderingen voor het budgetplafond, die investeringen in duurzaamheidsprojecten en -initiatieven steunen, zonder dat de integriteit van de budgetcap daardoor wordt aangetast. McLaren wil daarin onder meer uitzonderingen voor initiatieven die met diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit te maken hebben. Initiatieven voor het (mentale) welzijn van het personeel, en de kosten voor onderwijsprogramma's om de weg naar een carrière in de autosport te ondersteunen
  • Het Britse team wil ook dat de technische reglementen het aanmoedigen om meer duurzame materialen te gebruiken en dat er onderzoek wordt gedaan naar de ontwikkeling van een volledig circulaire F1-wagen.
  • In het Concorde Agreement wil McLaren graag zien dat er passages worden opgenomen over duurzaamheid, met betrekking tot de F1-kalender, de paddock en de motorhomes van de teams. Tot slot wil men ook dat organisatoren van F1-races zich aan bepaalde duurzaamheidsdoelen moeten gaan houden.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi