Het is in alle opzichten een zeer bijzonder seizoen. Toen de Formule 1-teams zich aan het begin van het jaar opmaakten voor het langste Formule 1-seizoen ooit kwamen ze bedrogen uit. Het zou een seizoen worden met 22 races in negen maanden tijd, maar die racekalender kon al in maart de prullenbak in. Het werd uiteindelijk een racekalender met 17 races in 25 weken tijd, met drie triple headers aan het begin van het seizoen en een triple header aan het einde van de rit. De eerste negen races zijn inmiddels achter de rug. Deze volgden elkaar in moordend tempo op, met negen Grand Prix-weekenden in in totaal slechts elf weken tijd. De komende weken gaat de Formule 1 weer ongeveer terug naar een normaal schema, met om de week een race en af en toe een double header tussendoor. Bij McLaren was het de afgelopen periode net als bij als andere teams alle hens aan dek, maar voor deze ene keer moet dat kunnen, meent het team. Door het coronavirus is het nou eenmaal een bijzondere periode. Maar in de toekomst mag dit echt niet meer voorkomen, hoopt teambaas Andreas Seidl. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt hij uit waarom: "Dit is het meest intense schema dat we ooit hebben meegemaakt. Het vroeg heel veel van het personeel en ze zitten er ook echt wel een beetje doorheen. Ik ben enorm dankbaar om te zien hoe hard iedereen in deze periode heeft gepusht." Het personeel kreeg dan ook enkele dagen rust na de race in Mugello, maar momenteel wordt er weer druk verder gewerkt, zo vertelt Seidl. "Alles moet ingepakt worden zodat het naar Rusland kan worden gebracht voor de volgende Grand Prix. Het is maar goed dat we nu weer enkele weken teruggaan naar een normaal raceschema", verzucht de Duitser, die sinds 2019 aan het roer staat van het team. "Het is van groot belang dat alle betrokken partijen, ook de Formule 1, beseffen dat dit alleen tijdens dit seizoen te accepteren is. Iedereen begrijpt dat dit speciale omstandigheden zijn, maar triple headers kunnen niet de norm worden in de Formule 1", benadrukt Seidl. Met medewerking van Dieter Rencken Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen