Afgelopen zondag was het dan zo ver. Na weken van inlopen wist McLaren zondag Red Bull in te halen in het constructeurskampioenschap. Voor beide teams is het al weer even geleden dat zij zich in de huidige situatie bevonden. Voor Red Bull was het namelijk al 847 dagen geleden dat het niet aan leiding stond van het wereldkampioenschap, echter voor McLaren was een leidende positie in het kampioenschap nóg langer geleden.
Spanje 2022
De laatste keer dat Red Bull niet aan de leiding ging van het wereldkampioenschap was voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje in 2022. En ook tijdens de race wees niets er op dat dat die dag zou gaan veranderen. Op uiterst dominante manier pakte Charles Leclerc, de leider bij de coureurs, de poleposition voor Max Verstappen en Carlos Sainz. Sergio Perez kwalificeerde zich als vijfde, achter George Russell.
Na de start kwam George Russell al snel op de derde plaats te liggen, waarna de Brit het gevecht aan ging met Max Verstappen. De Nederlander had problemen met zijn achtervleugel waardoor de DRS af en toe niet goed opende. Dit zorgde ervoor dat Russell Verstappen kon inhalen en zo opschoof naar P2. Ondertussen reed Charles Leclerc simpel weg en bij het ingaan van ronde 27 kende de Monegask een ruime voorsprong van dik dertien seconden. Deze verdween echter plots als sneeuw voor de zon omdat zijn motor de geest gaf.
Een strategische beslissing van Red Bull én een cruciale inhaalactie van Sergio Perez zorgden er uiteindelijk voor dat de Brit niet terug kon komen na de pitstop en zo realiseerden Red Bull een 1-2 in Barcelona. Belangrijker waren echter de punten die men hiermee wist te scoren, want Perez reed ook nog eens de snelste ronde, waardoor Red Bull maximale punten pakten op het Circuit de Barcelona-Catalunya. In beide kampioenschappen greep Red Bull de leiding ten opzichte van Ferrari en die voorsprong zou het ruim twee jaar niet meer loslaten.
Tot nu dus, want na 121 weken is er een nieuwe leider in het constructeurskampioenschap. In de tussentijd won Red Bull 34 van de 55 verreden Grands Prix. En pakte het maar liefst 1880(!) punten. Echter aan die reeks is nu een einde gekomen. Notabene de gevallen grootmacht McLaren is degene die Red Bull van de troon stoot. En dat team moest van héél ver komen.
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Tien jaar pijn lijden
Want de laatste keer dat we McLaren aan de leiding zagen van het constructeurskampioenschap was ruim tien en een half jaar geleden. Tijdens de eerste race van het 'hybride' tijdperk in 2014 eindigde McLaren met beide auto's op het podium, na een diskwalificatie van Daniel Ricciardo. Het gaf McLaren niet alleen een extra podiumplek, maar ook drie extra punten waardoor het team uit Woking het seizoen sterk opende en meteen de leiding pakte in het kampioenschap. Met 33 punten deed McLaren het beter dan Mercedes wat op P2 volgde met 25 punten.
Lang duurde het feestje van McLaren echter niet, want na de tweede race dat jaar in Maleisië, ging Mercedes al over haar klantenteam heen. Een 1-2 van Lewis Hamilton en Nico Rosberg zorgde ervoor dat de Zilverpijlen naar P1 schoten en die positie gaven ze dat jaar niet meer uit handen. McLaren zakte ondertussen steeds verder weg en eindigde 2014 op de vijfde plaats. Echter toen moest het grote pijn lijden nog beginnen.
Want vanaf 2015 maakte McLaren de overgang van de uiterst dominante Mercedesmotor naar de vernieuwde Hondamotor. Echter daar begon de ellende voor de McLaren. Drie jaar duurde het huwelijk met Honda, maar in die periode eindigde McLaren respectievelijk P9, P6 en P9 in het kampioenschap. Vanaf 2018 ging het team verder met Renaultmotoren en sindsdien werd het herstel ingezet. Het leidde zelfs tot een knappe derde plek bij de constructeurs in het verkorte seizoen 2020. Echter niets van die prestaties komt in de buurt van de prestaties van dit jaar. Want voor het eerst in ruim tien jaar tijd leidt McLaren weer het constructeurskampioenschap in de Formule 1. Voor de laatste titel van het team uit Woking moeten we nóg verder terug. in 1998 won het team uit Woking voor het laatst een constructeurstitel. In de jaren die volgde werd McLaren wel zeven keer tweede en zes keer derde.
Oké, technisch gezien won McLaren de constructeurstitel in 2007, echter die werd afgepakt na 'Spygate'. Mike Coughlan kopieerde dat jaar vertrouwelijke documenten van Ferrari. Toen Ferrari hier lucht van kreeg, liet het een onderzoek instellen tegen McLaren. Daaruit bleek dat het team loog over de 'eenmansactie' van Coughlan. McLaren beweerde namelijk dat de ontwerper alleen handelde, maar uit vertrouwelijke mails bleek dat ook coureurs Fernando Alonso en Pedro de la Rosa op de hoogte waren van afstellingen van de Ferrari F2007. McLaren werd door de FIA uit de WK-stand geschrapt. Wel mochten coureurs Hamilton en Alonso hun punten behouden en die hadden, normaal gesproken, de constructeurstitel opgeleverd.
Ook interessant:
De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde weer genoeg gespreksstof op. Het ging veelvuldig over Max Verstappen, die na een frustrerend en machteloos weekend als vijfde over de streep kwam. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers én Rudy van Buren bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!