Toen de Racing Point RP20 afgelopen februari in Barcelona werd onthuld, werd deze in de Formule 1-paddock al snel omgedoopt tot de roze Mercedes. De bolide had namelijk verdacht veel weg van de Mercedes W10 van afgelopen seizoen, waarmee Lewis Hamilton zijn zesde wereldtitel won. Racing Point stak het inderdaad niet onder stoelen of banken dat het design van haar nieuwste creatie was beïnvloed door het design van de Mercedes W10. In aanloop naar de oorspronkelijke eerste race van het seizoen, in Australië, trok onder meer Renault fel van leer tegen hun concurrent en gaf het aan van plan te zijn om in protest te gaan. In Australië kwam dat er logischerwijs niet meer van, maar mogelijk dat het dit weekend wel gebeurt. McLaren zal in ieder geval niet in protest gaan, zo laat teambaas Andreas Seidl weten. Ondanks dat hij niet blij is met Racing Point, ziet hij geen mogelijkheden voor protest. "Wij hebben absoluut geen reden om over te gaan tot protest, want ik denk niet dat er aanleiding voor is. Mercedes en Racing Point hebben ervoor gekozen om het zo te doen, en ik denk dat er inderdaad speelruimte is in de regels om te doen wat zij hebben gedaan." "Natuurlijk vind ik het niet leuk, maar als het binnen de huidige regels mogelijk is om het te doen, om zo'n samenwerking te hebben op het gebied van windtunneltechnologie enzovoort, dan hebben wij geen reden tot klagen", aldus de Duitser, die wel van mening is dat er in de toekomst meer duidelijkheid moet komen over de grenzen van kopieergedrag. Met medewerking van Dieter Rencken
Meest gelezen