De slijtage van de vloerplank bij McLaren zou op papier geen probleem moeten vormen in Qatar, omdat de baan niet dezelfde karakteristieken heeft als die in Las Vegas. Daar dwongen de lage temperaturen de teams namelijk om meer downforce te gebruiken om een snellere opwarming van de banden te garanderen.
Zoals bekend had McLaren in Nevada niet alleen voor een aerodynamisch pakket met meer downforce gekozen dan ideaal zou zijn geweest, maar vooral ook extreem lage rijhoogtes toegepast. Het betrof een keuze die uiteindelijk porpoising veroorzaakte en aan de basis lag van de sterke slijtage van de plank, zoals het team uit Woking zelf ook toelichtte.
In Qatar zijn er echter ook omstandigheden die een overmatige slijtage van de plank zouden kunnen veroorzaken. Enerzijds vereist het circuit, dat wordt gekenmerkt door een gemiddelde aerodynamische belasting en het gebruik van een lage rijhoogte om de prestaties in de lange, snelle bochten in Lusail te maximaliseren.
Een niet te onderschatten detail is bovendien het gerucht dat de setup die McLaren in Las Vegas gebruikte oorspronkelijk ook voor Qatar was goedgekeurd, met slechts minimale aanpassingen aan de ophanging.
RacingNews365 heeft begrepen dat de technici in Woking al op zondag na de race in Las Vegas begonnen zijn met het uitwerken van een alternatieve setup, juist om het probleem van de overmatige slijtage van de plank te voorkomen.
Een bijkomend element dat de gevoeligheid van het circuit in Qatar op dit vlak vergroot, is de invoering van twee verplichte pitstops, waardoor de race in drie kortere stints wordt opgedeeld. Deze beslissing is genomen op basis van Pirelli’s advies om niet meer dan 25 ronden op dezelfde bandenset te rijden, vanwege de extreme slijtage waaraan de banden in Lusail worden blootgesteld.
Dit betekent, wat betreft de slijtage van de plank, een verslechtering van de randvoorwaarden, omdat er in elk van de drie stints vrijwel geen bandenmanagement zal plaatsvinden. De coureurs zullen dus drie stints op honderd procent rijden. En zoals bekend: hoe hoger de snelheid, hoe groter de verticale belasting, en dus hoe groter de kans dat de auto's door de compressie dichter bij de grond komen.
Dit maakt de kans op contact met het asfalt, en dus slijtage van de plank, groter dan in een race waar wel bandenmanagement wordt toegepast en de snelheid daardoor afneemt. Kortom, een bijkomend vraagteken voor McLaren, dat dit weekend probeert de rijderstitel veilig te stellen.
Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!