Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren plaagt Red Bull na wegkapen kopstuk: "Hebben in ons cateringbudget gesneden"

McLaren timmert aan de weg, maar in tijden van een budgetplafond is dat lastig. CEO Zak Brown legt uit hoe het team haar kosten terug heeft weten te brengen, met een dikke knipoog naar Red Bull.

Brown Horner Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
McLaren is al jaren niet meer wat het is geweest. Even kende men een opleving, in 2020 en 2021, maar sinds het nieuwe tijdperk in de Formule 1 in 2022 is aangebroken, presteert het team ondermaats.

In een reactie daarop werd er in de McLaren-fabriek hard ingegrepen. Zo moest technisch directeur James Key het schip verlaten en werden er enkele grote namen aangetrokken. Rob Marshall werd bijvoorbeeld weggekaapt bij Red Bull, waar hij achter de schermen een belangrijk kopstuk was.

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner had McLaren een niet te weigeren bedrag geboden, terwijl de iconische renstal achter de schermen tegelijkertijd flink aan het investeren is in personeel en andere zaken. Hoe weet het team dat allemaal voor elkaar te krijgen in combinatie met het budgetplafond?

Zak Brown begint al lachend als hij in gesprek met onder meer RacingNews365 die vraag krijgt voorgeschoteld. "We hebben eerst eens goed in ons cateringbudget gesneden", zo wijst hij al plagend naar de overtreding van Red Bull vorig jaar, toen de cateringkosten een van de posten was waarbij het team over de schreef was gegaan.

Windtunnel

Maar nee, Brown plaagt het team van Christian Horner natuurlijk maar een beetje. Hij vervolgt op een serieuzere toon zijn verhaal en wijst op de verbeteringen die zijn team heeft doorgevoerd. Daardoor kan men op andere vlakken weer meer geld uitgeven.

"Kijkend naar onze kosten dan waren er wat inefficiënte processen, zoals het feit dat we niet onze eigen windtunnel hadden en daarom een andere moesten gebruiken", zo doelt hij op de windtunnel van Toyota in Duitsland die McLaren tot voor kort inzette voor haar F1-project. Nu heeft het team echter een eigen windtunnel. "Die windtunnel van Toyota huurden we, dus dat kostte meer dan het gebruik van onze eigen windtunnel en de operationele kosten die daar bij komen kijken."

Dat is niet alles, benadrukt Brown als hij uitlegt hoe zijn team meer personeel heeft kunnen werven. "We hebben enkele lastige knopen door moeten hakken, maar door enkele nieuwe technologieën die we in gebruik hebben genomen, zijn we op financieel vlak efficiënter geworden. Met het geld dat we daardoor hebben bespaard, kunnen we extra personeel aantrekken."

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Vasseur Ferrari-teambaas zeer positief: "Dan kunnen we elk weekend met Red Bull vechten"