Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Stella

McLaren-teambaas deelt glasheldere verklaring voor nederlaag tegen Verstappen

McLaren werd tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië voor het eerst in een behoorlijke lange tijd verslagen door Max Verstappen. Voor Andrea Stella kwam dit niet per se als een verrassing. De McLaren-teambaas geeft tekst en uitleg.

Stella
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © 2025 Getty Images

Max Verstappen verraste vriend en vijand door in de Temple of Speed poleposition te pakken. Zijn poletijd gaat daarnaast de boeken in als de snelste ronde aller tijden. McLaren moest het deze keer doen met een tweede plaats voor Lando Norris en de derde plaats voor Oscar Piastri. Het team uit Woking is de laatste weken uiterst dominant geweest, maar teambaas Andrea Stella had al voor de kwalificatie het gevoel dat iemand anders er met de poleposition vandoor zou kunnen gaan.

Stella geeft tegenover diverse media, waaronder RacingNews365 tekst en uitleg over de redenen dat McLaren dit weekend zeker niet dominant is: "Ik denk dat er een paar technische redenen zijn waarom we hier niet hetzelfde niveau van competitiviteit konden herhalen als in Zandvoort en Hongarije. De auto is ook hier in de bochten erg competitief, we zien eigenlijk in vrijwel elke bocht dat we de snelsten zijn."

"Maar de bochten duren hier relatief kort. Er zijn er maar zes, en op de rechte stukken is de auto niet de snelste. Dus we winnen een beetje tijd in de bochten, maar we verliezen behoorlijk wat op de rechte stukken. Daardoor kunnen we hier niet zo dominant zijn als op sommige andere circuits. Over het algemeen zou ik zeggen dat onze auto, zoals wij die ontwerpen, het meest efficiënt presteert met een hogere achtervleugel-afstelling."

"We weten dat dit vergelijkbaar is met vorig jaar: zodra we het niveau van de achtervleugel verlagen, verliest de auto ten opzichte van andere teams een beetje algehele aerodynamische efficiëntie. Het gripniveau is ook erg hoog; de rondetijden die we in Monza rijden in de 1 minuut 18 zijn behoorlijk indrukwekkend."

Toch concludeert Stella enigszins hoopvol: "Het feit dat de grip hier zo hoog is en de lay-out van het circuit eigenlijk het tegenovergestelde is van Zandvoort en Hongarije, verklaart grotendeels waarom we hier geen significant voordeel hebben. Maar uiteindelijk zaten we in de mix en hadden we zelfs kans om poleposition te pakken."

Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!

Download F1-kalender

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Russell plaatst 'gouden standaard' Verstappen op voetstuk: "De enige op de grid"