Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Stella

McLaren-teambaas gaat diep door het stof na kostbare fouten

McLaren leek in Groot-Brittannië een van de favorieten te zijn om er met de overwinning vandoor te gaan, maar een aantal strategische missers zorgden ervoor dat de Britse renstal de zege én de tweede plek zelf weg hebben gegooid. Teambaas Andrea Stella steekt de hand dan ook in eigen boezem.

Stella
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er had veel meer in gezeten voor McLaren tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Dat is toch de conclusie die het team na afloop van het weekend zelf ook moest trekken, want de voorzichtige strategische aanpak werd uiteindelijk niet beloond met een mooi resultaat. Lando Norris riep na afloop van de race dan ook dat ze de overwinning zelf weg hadden gegooid, terwijl teamgenoot Oscar Piastri vooral gefrustreerd raakte door de weggegooide kansen tijdens de pitstops. 

Teambaas Andrea Stella kan de frustratie van zijn coureurs goed begrijpen. Tegenover onder meer RacingNews365 legt hij uit waar het bij Piastri precies misging. "We hadden echt veel harder moeten pushen om twee pitstops vlak achter elkaar te kunnen doen, want we verloren zoveel tijd door Oscars stop nog een ronde uit te stellen. Achteraf was het echt beter geweest om Lando en Oscar gewoon vlak achter elkaar naar binnen te halen, maar we zullen hier echt van leren en het de volgende keer beter doen."

"Ik denk echt dat we gewoon te hebberig zijn geweest en dat we ons niet neer konden leggen bij het feit dat we toch tijd zouden verliezen als we de beide pitstops vlak achter elkaar zouden doen. Maar uiteindelijk moet je soms gewoon geduld hebben en accepteren dat je die tijd verliest, zolang je de juiste keuzes maakt. En hopen dat die ene extra ronde niet zoveel pijn gaat doen, is dan echt de verkeerde keuze."

Stella wilde na afloop van de race geen overduidelijke conclusies trekken, maar weet wel vrij zeker dat er kansen waren om een betere positie veilig te stellen. "Oscar had echt in een sterke positie kunnen eindigen, in ieder geval net zo goed als Lando, want de kansen waren er zeker."

Verkeerde keuzes

De race van Piastri viel na de eerste pitstop dus eigenlijk al in het water, maar tot overmaat van ramp maakte het team ook de nodige fouten bij de pitstop van Norris. Zo kwam de Brit bijvoorbeeld een ronde later naar binnen dan zijn directe concurrenten, Max Verstappen en Lewis Hamilton. Ook de keuze voor zachte banden in de laatste stint werd hem uiteindelijk fataal. 

Stella licht de gedachtegang achter de foute keuzes toe. "Met Lando's pitstop was het uiteindelijk toch beter om hem op hetzelfde moment naar binnen te halen, maar we wilden gewoon graag zeker weten dat we hem veilig op de slicks naar buiten konden sturen. Met de pitstop verloren we uiteindelijk ook tijd, maar we dachten echt dat we de leiding nog konden behouden als we een ronde later zouden stoppen."

"Maar een verwachting biedt natuurlijk nooit een garantie. We hadden nu wel het voordeel dat we af konden kijken bij de concurrentie en dat we onze bandenkeuze daarop konden baseren, maar uiteindelijk was de zachte band gewoon geen goede keuze voor ons."

Norris werd zelf nog om advies gevraagd over de radio, maar besloot samen met het team uiteindelijk om toch voor de zachte band te kiezen. "Door de keuze ook bij Lando te leggen, trokken we onze eigen kennis in twijfel. Daardoor hebben we uiteindelijk voor de richting gekozen die na afloop dus fout bleek te zijn."

"Als team hebben we natuurlijk de mogelijkheid om die call te maken, want wij hebben de meeste informatie ter beschikking. Meerdere mensen reden op de medium banden, dus dat was ongetwijfeld de betere keuze. Het is echt honderd procent mijn verantwoordelijkheid. Coureurs en andere mensen binnen het team delen hun mening, maar in dit geval had ik de knoop gewoon door moeten hakken om Norris op de mediums naar buiten te sturen. De zachte band had het toch niet volgehouden tot het einde."

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership