Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Stella

McLaren-teambaas loopt leeg over straf Norris: "Hoe vaak heeft Verstappen dit al gedaan?"

De straf voor Lando Norris tijdens de race in Austin houdt de gemoederen flink bezig. McLaren-teambaas Andrea Stella gaat nu uitgebreid in op de hele saga en snapt niks van de straf voor zijn pupil.

Verstappen Norris Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Is de straf voor Lando Norris in Austin, nadat hij Max Verstappen buiten de baan inhaalde, terecht of niet? De meningen daarover zijn zeer verdeeld, maar bij McLaren zijn ze het duidelijk niet eens met de straf voor Norris. Andrea Stella, de teambaas bij McLaren, geeft zijn duidelijke, ongezouten mening over het incident. "Ik denk dat wie er voor zit bij de apex, in relatie tot de interpretatie van de inhaalmanoeuvre, niet het relevante gedeelte is. Volgens mij gaat de verdedigende auto (Verstappen, red.) gewoon rechtdoor bij de apex", zo begint hij zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.

"We hebben de video meerdere keren gecheckt. Hij gaat gewoon rechtdoor. Hij gaat gewoon van de baan af, net zoveel als Lando doet, maar hij geeft Lando geen kans om de actie te voltooien. Als ik een journalist was, zou ik een beetje aan statistiek hebben gedaan. Hoe vaak heeft Max deze manier niet gebruikt om zich te verdedigen? En beide auto's gingen van de baan af. En ik denk dus dat beide auto's een voordeel behalen, als er een voordeel wordt behaald."

Stella vervolgt: "Voor ons was deze actie op zijn minst neutraal, maar toen ik zag dat er een onderzoek werd ingesteld, was ik er vrij zeker van dat dat voor Max was, omdat hij Lando van de baan duwde. En in feite zeiden we meteen tegen Oscar (Piastri): 'zorg ervoor dat je het gat naar Max dicht, want er zou een positie op het spel kunnen staan'", zo vervolgt de McLaren-teambaas zijn verhaal.

"De interpretatie van deze situatie tussen McLaren en de stewards is dus tegengesteld. Het verbaast me dat de stewards het niet eens nodig vonden om na de race met de coureurs te discussiëren. Het is een onzekere situatie. Hoor wat de mening is van de coureurs en neem de tijd om de situatie te beoordelen, op het detailniveau dat nodig is als de situatie niet zo duidelijk is. Wat is dan de urgentie om je te bemoeien met het resultaat van een race met het kampioenschap in het achterhoofd, alleen maar omdat je binnen 60 seconden een beslissing moet nemen?"

'Niet toelaatbaar'

"Het is een vraag die de stewards volgens mij constructief en positief moeten opvatten. Is het echt nodig om zo snel, en naar onze mening, zo verkeerd, een beslissing te nemen?" Dan komt de race in Brazilië in 2021 ter sprake, waarbij Verstappen en Lewis Hamilton elkaar tegenkwamen. Hamilton zat toen voor Verstappen bij de apex, maar buiten de baan pakte Verstappen zijn positie terug. Uiteindelijk werd het incident niet onderzocht.

Hoe kijkt Stella daar tegenaan, met de actie van zondag in zijn achterhoofd? "Dat was extreem, gezien de snelheid waarmee Max de apex miste in Brazilië. Als je dan inrijdt op Max, dan is het een grote crash. Nu gebeurde het op een veel lagere snelheid, het zou dus een meer onschuldige situatie kunnen zijn. Maar het gaat gewoon om het feit dat je verdedigt door van de baan af te gaan. Dit kan niet toelaatbaar zijn."

En wat vindt de teambaas van het team uit Woking dan van de actie van Verstappen in de eerste bocht in de openingsronde? Verstappen kreeg vorig jaar in Las Vegas nog een straf van vijf seconden voor een soortgelijke actie bij de start. "We waren wat van slag door de actie in bocht 1. Max won niet alleen de positie, maar het kostte Lando de volledige exit en daardoor verloren we de posities aan de beide Ferrari's."

"We begrepen min of meer dat de stewards misschien de verzachtende omstandigheden van de eerste ronde hadden toegepast. We accepteerden het, omdat we altijd respect hebben voor de moeilijke omstandigheden waaronder de stewards werken. Maar ze moeten ook respect hebben voor hun baan en als de zaak zo moeilijk is, zoals bij Lando en Max (in de slotfase, red.), neem dan gewoon de tijd. Deze situatie is voor mij echt moeilijk te begrijpen, meer dan wat er is gebeurd in de eerste ronde."

Dan komt Stella nog enigszins terug op de vergelijking met het incident in Las Vegas. "Ik denk niet dat ik geen commentaar kan geven, want ik wil niet overkomen alsof ik mensen bekritiseer. Ik bekritiseer alleen de aanpak. En om een steward te zijn, dat is zo'n moeilijke baan. Als je onzeker bent, geef jezelf dan tijd. En geef jezelf de mogelijkheid om zo nauwkeurig mogelijk te zijn", zo sluit hij af.

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
GP VS Red Bull geeft uitleg over gebrek aan snelheid Verstappen