Eind 2017 presenteerde Pirelli twee nieuwe droogweerbanden. De Hypersoft en de Superhard brachten het totaal naar zeven banden keuzes. De Hypersoft moet zorgen voor nog snellere rondetijden terwijl de Superhard is toegevoegd voor de balans. Toch voorspelt Tim Goss, technisch directeur bij McLaren, ongelijke prestaties. Hij denkt dat het verschil tussen de banden niet overal hetzelfde is. ''Het prestatieverschil tussen de verschillende compounds is niet overal even groot. Tussen sommige banden is het verschil niet zo groot en bij de andere scheelt het veel meer. Toch vind ik dat Pirelli uitstekend werk heeft verricht. Ze hebben goed geluisterd en dit is een stap in de juiste richting.'' Zo vertelt Goss in gesprek met Crash.net.
Met de Hypersoft gaan de auto's in 2018 waarschijnlijk een halve seconde sneller per ronde. Volgens Goss is dit een juiste schatting. Dit baseert hij op de resultaten van de afsluitende test in Abu Dhabi vorig jaar. Hier werden de roze compounds voor het eerst uitgeprobeerd. De Brit denkt dat we in 2018 meer pitstops te zien krijgen door de toevoeging van de banden. ''Met deze nieuwe banden is er meer grip. Dit kan voor een verbetering van rondetijden zorgen tot wel één seconde. Maar dit is nog allemaal lastig in te schatten. Door de nieuwe compounds is de slijtage hoger en hierdoor gaan we meer pitstops zien in 2018. Dit gaat verschillen per circuit. Uiteindelijk zal het nog een mix zijn van één-en-twee-stop races.'' De test op Yas Marina heeft veel bruikbare informatie opgeleverd. Toch vindt de technisch directeur dat het even afwachten is per Grand Prix. ''We moeten leren over de banden. Ze zijn goed getest in Abu Dhabi maar dit is een circuit in warme omstandigheden. Gedurende het seizoen gaan we per circuit nog veel leren over de nieuwe compounds.''
Meest gelezen