Technical Director van McLaren James Key looft het werk van Red Bull en Ferrari en laat weten dat ze 'uitstekend werk' hebben geleverd in het zo optimaal mogelijk benutten van de 2022 regelementen. De auto's werden dit jaar veranderd met de bedoeling om het voor het veld gemakkelijker te maken om tegen elkaar te racen. Dit leidde echter wel tot het verlies in rondetijd ten opzichte van voorgaande seizoenen. Zowel Ferrari als Red Bull hebben het duidelijk goed aangepakt. Max Verstappen heeft maar liefst elf Grand Prix-zeges dit seizoen en Ferrari heeft de meeste polepositions van het seizoen. In een interview met McLaren prees Key het werkt van de twee topteams. "Ik ben een beetje verbaasd over hoe twee teams in staat zijn om dat extra beetje performance te vinden in vergelijking met alle anderen", vertelt Key. "Aan het begin van het seizoen zat het veld wat dichter bij elkaar, maar het begint zich nu uit te strekken en ik moet toegeven dat Ferrari en Red Bull uitstekend werk hebben geleverd door nog sneller te worden. Het laat zien dat zelfs binnen het budgetplafond het van grote waarde is als je als team over de jaren heen kennis en vaardigheden hebt opgedaan." "We hebben nu een gelijk speelveld voor wat betreft het budget, maar niet als we kijken naar waar we vandaan komen - dat geeft ons een uitstekend referentiepunt."
2022-bolides al bijna even snel als 2021-bolides
Door de veranderde aerodynamica van de 2022-bolides zijn de rondetijden opgelopen ten opzichte van voorgaande jaren, maar niet zoveel als Key aanvankelijk had gedacht. "Wat mij heeft verrast is dat de 2022-bolides in theorie, met dezelfde chassisperformance, twee seconden langzamer zouden moeten zijn dat de 2021-bolides, maar dat is niet het geval." "De auto's komen nu heel dicht bij het niveau van vorig jaar en sommige teams hebben dat al bereikt, wat de kwaliteit van die teams in deze sport weerspiegelt."
Meest gelezen