Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren verdedigt Pirelli en wil duidelijkheid over klapband Verstappen

De klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll zijn en blijven voorlopig het gesprek van de dag in de paddock. Bij McLaren wil men meer weten, want er is veel onduidelijk. Het roept de FIA daarom op om transparant te zijn en alle beschikbare info openbaar te maken.

Het is inmiddels wel bekend dat er in de Formule 1-paddock veel vragen zijn over de veiligheid van de Pirelli-banden, nadat Max Verstappen en Lance Stroll in Azerbeidzjan te maken kregen met een klapband. Volgens Pirelli hielden zij zich niet helemaal aan de voorgeschreven bandenspanningen, waardoor de klapbanden konden ontstaan. Tegelijkertijd bevestigde bandenbaas Mario Isola dat de teams in principe niets mis hadden gedaan, omdat ze een soort maas in de wet hadden gevonden. Toch is er nog steeds heel veel onduidelijk na de vage uitspraken van Pirelli en de geheimzinnigheid rond het onderwerp. McLaren-teambaas Andreas Seidl irriteert zich aan de situatie en vindt dat er van alles wordt verondersteld, maar dat er weinig echt publiekelijk bekend is over de precieze oorzaak van de klapbanden. Omdat de veiligheid in het geding is, wil Seidl daarom dat alle informatie in de kwestie openbaar wordt gemaakt. De Duitser van McLaren denkt dat de Italiaanse bandenleverancier weinig fout heeft gedaan. "Er zingen allerlei assumpties rond over wat er nou precies is gebeurd. Er hangt ook veel kritiek in de lucht richting Pirelli, maar vanuit McLaren steunen we die kritiek niet. Wij zijn namelijk van mening dat zij dit jaar een veilig product hebben geleverd aan de teams." "Kijk bijvoorbeeld naar onze auto in Bakoe. Als je je daar hield aan de voorschriften van Pirelli en je aan de regels hield, dan waren er geen bandenproblemen", zo impliceert hij mogelijk gesjoemel van Red Bull en Aston Martin. "Daarom denk ik dat het voor iedereen, voor de hele paddock, belangrijk is dat er transparantie is over wat er daadwerkelijk is gebeurd en wat de oorzaak is geweest van de klapbanden." Daarbij doet hij een beroep op de FIA. "Het moet van hen vandaan komen. Zij hebben de mogelijkheid om te beslissen wat er moet gebeuren om voor transparantie te zorgen, maar al met al heb je daar alle partijen die er bij betrokken zijn voor nodig", aldus Seidl, die blijft hameren op transparantie. "Nadat de technical directive deze week was rondgestuurd en we de zorgvuldig gekozen woorden van alle betrokken partijen lazen, stelde het ons een beetje teleur dat er niet meer transparantie was over wat er daadwerkelijk was gebeurd. Het moge namelijk duidelijk zijn dat wat er in Bakoe is gebeurd zeer belangrijk was voor de veiligheid", aldus de teambaas van McLaren.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden