Red Bull Racing en de rijhoogte van de auto, het is een van de meest besproken onderwerpen in Austin. Dat er een systeem in de RB20 zit om de rijhoogte tussen de kwalificatie en de race aan te passen, dat is duidelijk. Maar Red Bull ontkent dat het kan worden gebruikt als de auto klaar is om te racen. Titelconcurrent McLaren eist een grondig onderzoek en CEO Zak Brown legt nu uit waarom het team dat wil zien.
"De FIA is er volgens mij goed in geslaagd om een element van één raceteam te identificeren. Van wat wij kunnen zien, na het bekijken van de open source components, is dat het enige team dat de mogelijkheid heeft om de rijhoogte vanuit de cockpit aan te passen. Ik heb geen idee of ze dat nu wel of niet hebben gedaan, maar het feit dat ze dat kunnen, roept vragen op. Het staat heel duidelijk in de reglementen en het is een materiële overtreding, als je je raceauto aanpast. Het gaat om alles waar je geen toestemming voor hebt gekregen of als het om het comfort van de coureur gaat. Dat is zeer tegen de reglementen", zo vertelt Brown tegenover onder meer RacingNews365.
"Op basis van wat ik heb gelezen, hebben ze besloten om het te verzegelen. Tegelijkertijd heb ik van het team gehoord dat je het niet kunt aanpassen, als de auto volledig klaar is voor de race. Maar de auto is niet altijd volledig klaar als die in parc fermé staat, net als op de zondagochtend. Ik denk dat dat moet worden uitgezocht. En waarom moet je iets verzegelen waar je niet bij kunt in parc fermé of in de omstandigheden na parc fermé? Ik heb nog steeds vragen die ik beter moet begrijpen."
Als Brown vervolgens de vraag krijgt of hij eraan twijfelt of Red Bull zelfs met een verzegeling dingen kan doen die je niet zou moeten kunnen doen, reageert hij als volgt. "Ik weet het niet, want ik ben niet de meest technische persoon in ons raceteam. Ik heb er vertrouwen in dat de FIA het probleem zal oplossen. Ik heb begrepen dat ze hun auto moeten aanpassen en veranderen voor de komende races, al weet ik niet precies wanneer. Ik heb er dus vertrouwen in dat de FIA dit probleem kan oplossen. Onze vragen gaan meer over wat er in het verleden is gebeurd en of het op een ongepaste manier is gebruikt."
De CEO van McLaren vervolgt: "Ik denk dat als je de regels van parc fermé overtreedt, dat dat een enorme overtreding is. En dat er dus consequenties moeten zijn, als dat is gebeurd. Maar dat is uiteindelijk aan de FIA. We hebben het eerder gezien in de sport. Niet alleen in onze sport, maar ook in het honkbal en voetbal. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, dus we vertrouwen erop dat de FIA dit probleem aanpakt. We stellen gewoon vragen, maar het is aan de FIA als regelgevende instantie om er bovenop te zitten en met een oplossing te komen die transparant en bevredigend is voor alle teams. Ik denk dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt over wat we hebben gezien en gehoord", zo sluit Brown af.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!