Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Oscar Piastri

McLaren verklaart 'versnelling' in ontwikkeling van Piastri

Oscar Piastri lijkt nog altijd moeite te hebben met het managen van de banden. De Australiër staat momenteel vijftig punten achter op McLaren-teamgenoot Lando Norris, maar er zijn duidelijke tekenen van vooruitgang. Althans, die mening heeft McLaren zelf.

Piastri FP3 Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Oscar Piastri is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen in de Formule 1. De Australiër wist dit jaar met McLaren pas één keer het podium te bereiken, terwijl zijn teamgenoot Lando Norris al vijf podiumplaatsen op zijn naam heeft staan. Daarmee staat hij derde in de strijd om de wereldtitel, zeven punten achter Charles Leclerc en 63 punten achter Max Verstappen in zijn Red Bull.

Piastri staat zelf op plek zes, precies vijftig punten achter Norris. Ondanks deze achterstand twijfelt teambaas Andrea Stella er niet aan dat de 23-jarige een stap voorwaarts heeft gezet in de afgelopen races. "Na China hebben we samen met Oscar's technici gekeken naar wat we in het eerste deel van het seizoen hebben geleerd en we hebben een aantal kansen gevonden waaraan we zijn gaan werken", aldus Stella tegenover onder meer RacingNews365.

"En ik moet zeggen dat ze een versnelling in de ontwikkeling van Oscar lijken op te leveren. Er is altijd onderliggende ontwikkeling, maar in dit geval hebben we Oscar zowel op het gebied van pure snelheid, die je in de kwalificatie ziet, als op het gebied van racevaardigheid op een zeer hoog niveau zien meedraaien."

"Gevoel van vertrouwdheid"

Op de vraag wat er specifiek in China is ontdekt dat de ontwikkeling van Piastri heeft gestimuleerd, antwoordt Stella als volgt. "Dat was een race waarin bandenslijtage en het managen van banden belangrijk was. We hebben opnieuw bekeken wat het doel was bij het ingaan van de race op het gebied van bandenmanagement, hoe we de race hebben uitgevoerd, hoe we tijdens de race met de coureur hebben gecommuniceerd en wat de bijdrage van de engineers had moeten zijn. Ook hebben we gekeken wat de coureurs hadden moeten realiseren."

"Dat zijn de dingen die je bekijkt en in al deze aspecten hebben we manieren gevonden om ons werk beter te doen. Dat soort gesprekken voer je met een coureur om vervolgens te proberen om vooruitgang te boeken. Niet alleen met de coureur, maar ook met de technische ondersteuning", zo vervolgt Stella.

Toch is Stella zich er ook van bewust dat Piastri nog altijd 'pas' bezig is aan zijn tweede seizoen in de F1. Hij raakt steeds meer vertrouwd met de circuits, volgens Stella. "Terugkomen op hetzelfde circuit is zeker belangrijk. Er is een gevoel van vertrouwdheid en er zijn gegevens vanuit het verleden. Er zijn veel dingen die je na het eerste jaar opnieuw bekijkt."

"Maar daarnaast heb je ook meer races in de Formule 1, meer races om samen te werken met je technici en meer races om te begrijpen waar je aan moet werken. Het gaat dus niet alleen om het feit dat je voor de tweede keer naar hetzelfde circuit gaat, maar ook om de algehele ontwikkeling die Oscar doormaakt", zo sluit Stella af. 

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Max naar Mercedes? Schumacher: "Als Verstappen Red Bull verlaat, heeft Russell een groot probleem"