Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
McLaren

McLaren verwacht dat concurrentie slimme truc snel kan kopiëren

Over drie tot vijf weken zal McLaren niet meer het enige team zijn dat een slimme truc heeft uitgevoerd met haar diffuser. Althans, dat denkt het team van technisch directeur James Key.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Een van de onderwerpen van gesprek in de Formule 1-paddock was deze week het diffuserontwerp van McLaren. Het is namelijk een van de gebieden van de huidige Formule 1-wagens die ten opzichte van vorig jaar veranderd is. Met het oog op 2021 werden de vinnen onder van de diffuser, de vinnen die de luchtkanalen vormen, verplicht met 50mm ingekort.

Dit om de diffuser minder neerwaartse kracht te laten genereren om er zo zeker van te zijn dat de Pirelli-banden bestand blijven tegen de druk. McLaren lijkt hier in het bijzonder een vondst te hebben gedaan waarmee die nieuwe regels (deels) omzeild worden.

McLaren hield de diffuser tijdens de presentatie angstvallig verborgen, waardoor daar juist speciale aandacht naar uitging tijdens de testdagen. Het lijkt erop dat McLaren de vloer verder naar achteren toe heeft doorgetrokken, waardoor de vloer een deel van de functie van de oude diffuser over neemt. Klaarblijkelijk stonden de reglementen dat toe.

Waar bij de meeste teams de vloer al voor de achteras ophoudt en overloopt in de diffuser, loopt die bij McLaren nu door tot voorbij de achteras. Aangezien het een gebied van de auto betreft waar ontzettend veel downforce gegenereerd wordt, kan McLaren hier weleens veel winst mee boeken. Maar of ze dat voordeeltje lang zullen hebben ten opzichte van de concurrentie, is nog maar de vraag.

Het team denkt namelijk dat de concurrentie het snel kan overnemen, als ze willen. Het is in ieder geval trots op het feit dat ze de enigen waren die op het idee waren gekomen. "Het is mooi om met een idee te komen dat uniek is. Alle lof naar onze mensen op onze aero-afdeling dat ze zagen dat er op dat gebied kansen lagen. Het is mooi om te zien dat we iets unieks hebben gevonden", zo vertelt technisch directeur James Key in gesprek met onder meer RacingNews365.

Stiekem vinden ze het bijzonder dat geen enkel ander team met een zelfde soort idee op de proppen is gekomen. "Het is een normaal idee. We zijn eigenlijk best verrast dat we het enige team zijn die het heeft. Het spreekt best voor zich", aldus de Brit, die schat dat het de concurrentie niet heel lang zal duren om dezelfde truc toe te passen.

"Ik denk dat de andere Formule 1-teams binnen een week bovenop ons idee kunnen springen. Het is van groot belang dat je als team begrijpt hoe het werkt op jouw wagen. Je moet het onderdeel aanpassen zodat het op jouw auto past en werkt in combinatie met jouw diffuser."

"Waarschijnlijk zal het ook in de windtunnel getest moeten worden, dus dan ben je weer een week of twee verder. Dus ik denk dat het onderdeel binnen drie tot vijf weken nadat de foto’s zijn genomen op je auto kan zitten als je er echt haast achter zet", aldus Key.

Of de andere teams het ontwerp inderdaad overnemen zullen we de komende weken zien. Het eerste raceweekend staat al over anderhalve week gepland, in Bahrein, dus de kans is klein dat we daar al vergelijkbare trucs zullen zien.

Max Verstappen en Red Bull oogden ijzersterk, terwijl Mercedes het verrassend lastig had tijdens de testdagen. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen?

RN365 Nieuwsdossier Wintertest 2021

Alles wat je moet weten en wil zien van de Formule 1-wintertestdagen 2021 in Bahrein.

6 reacties

    x