Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren vreest dubbele ontslaggolf door nieuwe F1-regels

McLaren reageert tevreden op de nieuwe Formule 1-regels die woensdagavond officieel zijn bekrachtigd. Volgens de renstal uit Woking is de sport als grote winnaar uit de bus gekomen. Maar er dient zich ook een nieuwe ontslaggolf aan.

"De Formule 1 is de winnaar", jubelt McLaren-teameigenaar Zak Brown in een officiële reactie op de nieuwe spelregels die woensdag werden bekrachtigd door de World Motor Sport Council. Die houden onder meer een budgetplafond in van 145 miljoen dollar per jaar en een limiet op het gebruik van de windtunnel voor de topteams. "Dit is een cruciaal moment voor onze sport. De Formule 1 is lang financieel erg ongezond geweest. De toekomst van de sport en haar deelnemers stond op het spel als er niet was opgetreden. Een budgetplafond, met daarbij een betere verdeling van de inkomsten tussen de teams gaat ervoor zorgen dat de competitie sterker wordt, waardoor er meer mensen naar het circuit komen en via televisie naar de races kijken. Hierdoor kunnen we meer inkomsten genereren en kunnen we de financiële positie van de teams en de sport verder versterken. De fans zijn uiteindelijk de winnaars en als de fans winnen, dan wint de sport ook." De nieuwe spelregels betekenen volgens teamchef Andreas Seidl ook dat McLaren Group nog meer mensen moet ontslaan dan de 1200 die eerder deze week waren aangekondigd, waarvan er 70 in de Formule 1 werkzaam zijn. "Het budgetplafond leidt tot een pijnlijke reorganisatie. We zullen meer mensen moeten laten gaan. Ons voornaamste doel is dat we in de toekomst een efficiënt en goed functionerend team op poten kunnen zetten." Seidl zegt verder tevreden te zijn met het feit dat er nog enige ontwikkelingsmogelijkheden zijn overgebleven. "We zijn blij dat er een compromis is gevonden waardoor teams op aerodynamisch gebied nog vrijheid hebben, zodat het competitieve element van de Formule 1 bewaard kan worden in 2020 en 2021 totdat het nieuwe reglement in 2022 van kracht wordt."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"