Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren vreest voor nieuw voordeel Racing Point door maas in de wet

Het beoogde tokensysteem is in de huidige geplande vorm een doorn in het oog van het McLaren-team. De Britse renstal kan wel eens de dupe worden van het systeem, aangezien enkele van hun concurrenten kunnen profiteren van mazen in de wet.

In de aanloop naar het 2021-seizoen mogen de Formule 1-teams om kosten te besparen weinig veranderen aan het bolides. Elke renstal heeft twee zogeheten tokens om in te zetten, waarmee ze toch enkele wijzigingen door kunnen voeren aan hun 'nieuwe' bolides. McLaren moet beide tokens inzetten om hun chassis aan te passen op de nieuwe motor, aangezien het team vanaf 2021 overstapt naar Mercedes-motoren. De concurrentie kan tegelijkertijd juist verbeteringen doorvoeren aan hun bolide, al is dat niet waar het Britse team zich zorgen over maakt. Vanwege een maas in de wet bestaat namelijk de kans dat zowel Racing Point en AlphaTauri over kunnen stappen naar nieuwe versies van onderdelen die ze inkopen bij Mercedes en Red Bull, terwijl ze daar geen tokens voor in hoeven te zetten. Daar is McLaren niet blij mee. "We zijn het daar niet mee eens", zo vertelt McLaren-teambaas Andreas Seidl ten overstaan van onder meer RacingNews365 . "Als je het vergelijkt met onze situatie, we stappen over naar nieuwe motoren, dan is het gewoon onlogisch. Wij zetten onze twee beschikbare tokens voor in, iets dat we accepteren en iets dat op het eerste gezicht een goede compromis lijkt voor onze nieuwe motor." "Maar als je dat vergelijkt met een ander team, die zonder een token in te hoeven zetten hun auto kunnen upgraden naar een 2020-versnellingsbak of 2020-ophanging, dan is dat gewoon compleet onlogisch. Het is iets wat we meerdere malen hebben aangekaart bij de FIA, en het is nu aan hen om daar werk van te maken." Over de details van het tokensysteem wordt momenteel nog gediscussieerd, maar behalve McLaren hebben ook Ferrari en Renault aangegeven niet blij te zijn met de ontwikkelingen. Met medewerking van Dieter Rencken . Weet Red Bull haar vorm te hervinden of domineert Mercedes ook dit weekend op Silverstone? En weten Alexander Albon en Ferrari zich te bevrijden van de druk? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken vooruit in de RN365 F1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"