Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren wijst naar behandeling Verstappen en doet dringende oproep aan FIA

In navolging van andere teams hoopt ook McLaren-CEO Zak Brown dat de FIA eens goed gaat kijken naar het regelboek voor 2022, met het doel de consistentie te verhogen.

Afgelopen seizoen lagen de FIA en haar stewards meermaals in de clinch met verschillende teams. Door het jaar heen zorgden de beslissingen van de stewards en wedstrijdleider Michael Masi regelmatig voor verwarring. Men leek de ene keer weer milder of strenger te zijn dan op een ander moment, waardoor vergelijkbare acties op verschillende manieren werden afgehandeld. Tijdens de laatste race van het jaar, in Abu Dhabi, was de verontwaardiging bij velen opnieuw groot toen Verstappen en Hamilton op controversiële wijze nog een laatste ronde mochten strijden om de wereldtitel. Eerder lieten Helmut Marko van Red Bull en Toto Wolff van Mercedes zich al kritisch uit op de wedstrijdleiding en de FIA, die niet consistent genoeg zouden zijn.

McLaren uit ook kritiek op de FIA

Zak Brown, CEO van McLaren, bleef ook verbaasd achter na de race op het Yas Marina-Circuit, zo vertelt hij aan RACER . "Iedereen was volgens mij verbaasd. Natuurlijk zijn er winnaars en verliezers. Het is lastig om een scheidsrechter te zijn in een sport waar de helft van de fans het eens zullen zijn met een beslissing en de andere helft oneens." "Wat er gebeurde in de slotfase leek echter af te wijken van wat er in het verleden gebeurde. Als je in Bakoe (na de klapband van Verstappen, red.) meteen met de rode vlag zwaait... Het veranderde de uitkomst voor ons (McLaren, red.) niet, maar tijdens de winter moeten we eens goed kijken naar veel van onze regels. Als ik terugkijk is er namelijk teveel inconsistentie in de regels, hoe deze worden toegepast en wanneer deze worden toegepast."

Verstappen vs. Hamilton en Norris vs. Perez als voorbeeld

De grote McLaren-baas wijst daarbij als voorbeeld naar twee momenten waarbij dezelfde actie een keer wel en een keer niet werd bestraft. Toen Lando Norris in Oostenrijk Perez naar de buitenkant drong, kreeg hij een tik op de vingers en een tijdstraf van de wedstrijdleiding. Toen Verstappen volgens Brown hetzelfde deed, kwam hij daar mee weg, zo legt hij uit. "Kijk naar Lando, die Perez niet eens aanraakt in Oostenrijk. Dan krijgt Lando vijf seconden straf en twee strafpunten aan zijn broek. Dan heb je Max en Lewis, die in Brazilië beiden van de baan gingen en dan roept men 'let them race'. Ik denk dat iedereen wel van zulke verhalen heeft en het is ook lastig, omdat het subjectief is, maar ik vind dat we een stap terug moeten doen." En dus moet men eens goed naar de regels gaan kijken, oordeelt Brown. "Er waren door het jaar heen genoeg mensen gefrustreerd, dus we moeten naar de regels kijken. We mogen niet vergeten dat wij als teams de meeste regels bepalen. Ik wil graag minder invloed zien van de teams, want wij zijn degenen die de helft van deze regels hebben ontwikkeld", aldus de CEO van McLaren.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024