Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren wil met doordacht concept Red Bull permanent uitdagen

McLaren deed tijdens de launch en de shakedown vrij geheimzinnig over de MCL38, maar toch is er op technisch gebied genoeg te bespreken. Paolo Filisetti, de technisch expert van RacingNews365, neemt de gloednieuwe bolide onder de loep.

MCL38 FRONT
Tech
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

De nieuwe MCL38 van McLaren lijkt op het eerste gezicht een doordachte en begrijpelijke doorontwikkeling van de vorige auto. Het team maakte echter al duidelijk dat een aantal cruciale details bij de launch ontbraken. Het project rond de MCL38 begon vorig jaar vrij vroeg. Vanaf juli werden de meeste middelen van de technische afdeling voor de nieuwe auto gebruikt. Teambaas Andrea Stella heeft dat ook meermaals verklaard. In de praktijk gebeurde dat vlak voordat de nieuwe windtunnel volledig operationeel was. Dat viel samen met de eerste week van de zomerstop.

Daarom waren de updates die in de tweede helft van het vorige seizoen werden geïntroduceerd vooral het resultaat van tests in de Toyota-windtunnel in Keulen. De MCL38 verschilt visueel niet veel van haar voorganger, maar veel van de ontwikkelingen waren wel gericht op de besturing en de driveability. In feite zijn dat kenmerken die de afgelopen jaren ontbraken.

Conceptuele problemen

Het is interessant om te zien dat elke engineer van McLaren, afhankelijk van de zwakke punten van de vorige bolide, soms uitgesproken tegenstrijdige standpunten inneemt. Dat ging over het belang van bepaalde elementen van de auto in vergelijking met de concurrentie. Daarom was de overweging van Stella in de tweede helft van het vorige seizoen relevant. Hij stelde dat het gedurende 2023 niet mogelijk was om conceptuele problemen aan de ophanging van de MCL60 te verhelpen. Eigenlijk stelde Stella die ingrepen uit richting het concept van de MCL38, omdat hij het zeer belangrijk vond om de aerodynamica van de nieuwe auto zo goed mogelijk te laten werken.

Het is dus niet verbazingwekkend dat de ophanging is aangepakt. Specifiek is er veel aan de voorwielophanging gedaan, waarschijnlijk om mechanische en aerodynamische doelstellingen te bereiken. Aan de ene kant moet het een beter beheer van de directe stroming onder de auto opleveren. De stroming zou zo minder beïnvloed moeten worden door de turbulentie die door de voorwielen wordt gegenereerd. Tevens moet de ophanging ook voor een betere feedback van de vooras zorgen in de bochten. Dat was iets wat vooral in het eerste deel van vorig seizoen ontbrak.

Het aerodynamische concept volgt het idee van de vorige auto, met aflopende sidepods. De richels aan de basis van de motorkap omsluiten nu het bodywork op de rand tussen de motorkap en de zijkant. Dat is niet opvallend, al ziet de zijkant van het chassis voor de sidepods er wel interessant uit. Er is een enorm kanaal voor de luchtstroom ontstaan, die naar de opening van de diffuser wordt geleid. Al met al kan de MCL38 als een zakelijke benadering worden beschouwd. Wel geeft het duidelijk de ambities van McLaren in 2024 weer: een serieuze rivaal van Red Bull zijn.

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China