Samen met de aandeelhouders besloot McLaren eerder dit Formule 1-seizoen de knoop door te hakken. Goed, Keulen is op de wereldkaart gezien niet ver van Woking gelegen, maar als het mogelijk is om de windtunnel op het eigen terrein te hebben scheelt dat een hoop logistieke processen. "Het is eigenlijk een must", verklaarde McLaren-teambaas Andreas Seidl de wederopbouw van de windtunnel in Woking ten overstaande van onder meer RacingNews365. "Als we dichterbij de top van het Formule 1-veld willen komen zullen we veel dingen moeten aanpakken en dit is er eentje van. Als we kijken naar het budget dat voorhanden is en de mogelijkheden die wij als team hebben, dan is er voldoende potentie." De bouw van een nieuwe windtunnel mag een lieve duit kosten. Bedragen van dertig à veertig miljoen euro worden in de wandelgangen genoemd. Seidl weet dat het niet gratis is om de nieuwe installatie op te bouwen, maar wijst op de importantie ervan. Aangezien Formule 1-teams volgens de huidige reglementen niet meer dan een x-aantal uren per week gebruik van de windtunnels mogen maken, rijst de vraag of de kosten wel helemaal gedrukt kunnen worden. "Het is goed om te melden dat onze nieuwe windtunnel niet alleen voor de Formule 1-wagens zal worden gebruikt", verklapt Seidl. "We kunnen het systeem natuurlijk ook prachtig gebruiken voor de automobiele tak en eventuele toekomstige autosportprojecten van McLaren", hint de Oostenrijker op de mogelijkheid van het starten van IndyCar- en Le Mans-teams. "Daarnaast kunnen we de windtunnel ook nog aan particulieren verhuren." McLaren huist sinds 2004 in het hypermoderne Technology Centre in Woking. De bouw van de nieuwe windtunnel zal naar alle waarschijnlijkheid in 2021 zijn voltooid.
Meest gelezen