Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
McLaren

McLarens voordeel mogelijk van korte duur: "Zo snel kan de concurrentie reageren"

McLaren baarde tijdens de wintertest in Bahrein opzien door met een achterzijde van de auto te komen die de nieuwe reglementen wat lijkt te omzeilen. Technisch directeur James Key is verbaasd dat andere teams daar niet aan dachten, maar weet ook dat de vondst snel gekopieerd kan worden.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

De Formule 1 paste met het oog op 2021 de technische reglementen op een aantal punten aan. De vloer van de auto's en de diffusers moesten worden aangepast. McLaren echter lijkt gebruik te maken van een maas in de wet. Het team trok de vloer wat verder naar achteren door, waardoor de vloer een deel van de functie van de diffuser overneemt, met naar het schijnt flink wat aerodynamisch gewin tot gevolg.

McLaren's technisch directeur James Key laat in een exclusief interview met RacingNews365 weten dat het voor McLaren logisch was om juist die achterzijde onder handen te nemen: "Alles dat zich vóór de sidepods bevindt was nauwelijks aan veranderingen onderhevig, dus de achterzijde was het gebied waar nog veel potentie lag. En gezien de geringe tijd die we hadden sinds de aankondiging van de regels was het de eerste prioriteit om die nieuwe regels goed te begrijpen."

Key ziet dat de verschillende teams in de paddock met verschillende concepten zijn gekomen om het gebied rond de diffuser aan te pakken, maar gaf eerder al aan enigszins verbaasd te zijn dat niemand het concept van McLaren had aangenomen. Maar het maakt wel dat McLaren mogelijk enkele weken van het concept kan profiteren: "We hebben er onderzoek naar gedaan en op het circuit werkte het naar behoren."

Echter, Key weet dat als teams het zouden willen het concept snel genoeg gekopieerd kan worden: "Het gaat er vooral om dat ze begrijpen hoe onze filosofie werkt. Als dat zo is, dan moeten ze het nog aanpassen aan de karakteristieken van hun eigen auto's."

"Op het moment dat dat dan in de windtunnel getest kan worden, ben je misschien al twee weken verder. Ga je het daadwerkelijk produceren, dan ben je tussen het moment van het maken van de foto's en het daadwerkelijk introduceren van het concept zo'n drie tot vijf weken verder."

Het concept zal vervolgens zonder testdagen uitgeprobeerd moeten worden tijdens een Grand Prix-weekend, een station dat McLaren door de wintertest al ruim gepasseerd is. Zo kan het zomaar twee tot drie en misschien wel vier Grands Prix duren voordat een team hetzelfde concept winstgevend heeft geïntroduceerd.

Max Verstappen en Red Bull oogden ijzersterk, terwijl Mercedes het verrassend lastig had tijdens de testdagen. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen?

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

0 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'