Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLarens voordeel mogelijk van korte duur: "Zo snel kan de concurrentie reageren"

McLaren baarde tijdens de wintertest in Bahrein opzien door met een achterzijde van de auto te komen die de nieuwe reglementen wat lijkt te omzeilen. Technisch directeur James Key is verbaasd dat andere teams daar niet aan dachten, maar weet ook dat de vondst snel gekopieerd kan worden.

De Formule 1 paste met het oog op 2021 de technische reglementen op een aantal punten aan. De vloer van de auto's en de diffusers moesten worden aangepast. McLaren echter lijkt gebruik te maken van een maas in de wet. Het team trok de vloer wat verder naar achteren door, waardoor de vloer een deel van de functie van de diffuser overneemt, met naar het schijnt flink wat aerodynamisch gewin tot gevolg. McLaren's technisch directeur James Key laat in een exclusief interview met RacingNews365 weten dat het voor McLaren logisch was om juist die achterzijde onder handen te nemen: "Alles dat zich vóór de sidepods bevindt was nauwelijks aan veranderingen onderhevig, dus de achterzijde was het gebied waar nog veel potentie lag. En gezien de geringe tijd die we hadden sinds de aankondiging van de regels was het de eerste prioriteit om die nieuwe regels goed te begrijpen." Key ziet dat de verschillende teams in de paddock met verschillende concepten zijn gekomen om het gebied rond de diffuser aan te pakken, maar gaf eerder al aan enigszins verbaasd te zijn dat niemand het concept van McLaren had aangenomen. Maar het maakt wel dat McLaren mogelijk enkele weken van het concept kan profiteren: "We hebben er onderzoek naar gedaan en op het circuit werkte het naar behoren." Echter, Key weet dat als teams het zouden willen het concept snel genoeg gekopieerd kan worden: "Het gaat er vooral om dat ze begrijpen hoe onze filosofie werkt. Als dat zo is, dan moeten ze het nog aanpassen aan de karakteristieken van hun eigen auto's." "Op het moment dat dat dan in de windtunnel getest kan worden, ben je misschien al twee weken verder. Ga je het daadwerkelijk produceren, dan ben je tussen het moment van het maken van de foto's en het daadwerkelijk introduceren van het concept zo'n drie tot vijf weken verder." Het concept zal vervolgens zonder testdagen uitgeprobeerd moeten worden tijdens een Grand Prix-weekend, een station dat McLaren door de wintertest al ruim gepasseerd is. Zo kan het zomaar twee tot drie en misschien wel vier Grands Prix duren voordat een team hetzelfde concept winstgevend heeft geïntroduceerd.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris