Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1

Meer spektakel in GP Frankrijk na mogelijke aanpassingen aan Paul Ricard-circuit

De Grand Prix van Frankrijk kan komend seizoen mogelijk aanzienlijk spannender worden dan de race van dit jaar. De organisatie is momenteel namelijk bezig met een plan om een aantal veranderingen aan het circuit door te voeren.

Het publiek heeft dit seizoen meermaals kritiek geuit op een gebrek aan spanning tijdens de Formule 1-races. Met name de Grand Prix van Frankrijk, die wordt gehouden op Paul Ricard, stak op dit gebied met kop en schouders uit boven de rest. De organisatie wil een herhaling van 2019 voorkomen, door voor komend jaar het circuit zodanig aan te passen dat er wél goed geracet kan worden.

Voormalig Formule 1-teambaas Eric Boullier, tegenwoordig actief als strategisch directeur van de Franse Grand Prix, heeft in gesprek met Autosport.com aangegeven hard te werken aan een oplossing. Al sinds juli, vlak na de wedstrijd, werkt de Fransman aan een manier om de race in Le Castellet interessant te maken.

"Ik vroeg na de race aan de Formule 1 wat ik moest doen en daarop kreeg ik het antwoord dat ik het circuit volledig moest veranderen. Het leek daarna niet eens meer op Paul Ricard. Maar dat was het doel van mijn vraag: uitvinden wat er anders moet. Ik ben nu bezig met ideeën en kijk wat ik kan doen om het circuit aan te passen", vertelt Boullier.

"Mijn suggestie is om het circuit grotendeels hetzelfde te laten, maar op bepaalde punten noodzakelijke veranderingen aan te brengen. Aan de eerste bocht, bijvoorbeeld, en de vierde. Het idee is om de baan sneller te maken, met hevigere remzones. Dan zijn er in feite twee lange rechte lijnen, waardoor de teams met minder downforce kunnen rijden", aldus Boullier.

Hoewel er vooralsnog niets is besloten, wordt er overwogen om de chicane op het rechte stuk scherper te maken, de eerste sector te herzien en een derde DRS-zone toe te voegen aan de baan; dit alles in een poging de auto's elkaar beter te laten volgen en inhalen.

Boullier kan echter niet zomaar drastische veranderingen doorvoeren, zo geeft hij toe. "Sommigen zeggen dat ik de chicane achterop het circuit moet weghalen, maar dat gaat niet zomaar. Daar staat namelijk een tribune voor tienduizend man, daar moet ik ook rekening mee houden. De promotor moet immers wel zijn geld verdienen."

Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.

4 reacties

    Interview "Red Bull is nog een tandje minder sterk dan Mercedes en Ferrari"