Er komen aanpassingen aan bodywork, vloer en vleugels om de neerwaartse kracht te beperken. Dat moet de bochtensnelheden verlagen, tegelijkertijd de rondetijden in toom houden, de druk op de banden verminderen en uiteindelijk het spektakel op de baan verbeteren. Een en ander is volgens RaceFans besloten in een videovergadering van de technische werkgroep van de Formule 1 en zal naar verwachting volgende week worden goedgekeurd tijdens een vergadering tussen de teambazen. De technische werkgroep heeft ook overwogen hoe de ontwikkeling volgend jaar wordt beperkt. Teams willen de kosten van het upgraden van auto's, die nu aan het einde van volgend seizoen moeten worden vervangen, beperken, terwijl ze zichzelf ook de kans geven om zwakke punten in hun huidige ontwerpen aan te pakken. Een systeem van 'tokens' voor ontwikkeling wordt overwogen, vergelijkbaar met het systeem dat oorspronkelijk werd gebruikt toen de huidige generatie V6 hybride turbomotoren zes jaar geleden werd geïntroduceerd. 'Hierdoor kunnen teams hun ontwikkelingsprogramma's concentreren op een beperkt aantal gebieden 'onder de huid' van hun ontwerpen voor 2020. De Formule 1-teams besloten al eerder odit voorjaar vanwege de coronapandemie om het nieuwe technisch reglement met één jaar uit te stellen tot 2022, wat betekent dat de bestaande regels in het nieuwe jaar van kracht blijven. De Formule 1 blijft komend jaar ook nog gewoon de 13-inch wielen gebruiken.
Meest gelezen