De Britse, Duitse, Italiaanse, Spaanse en Mexicaanse Grand Prix hebben allen een geldig contract tot en met het einde van 2019. De promotors van deze wedstrijden hebben Liberty Media laten weten dat als het Amerikaanse bedrijf haar politiek voortzet, het vijftal in de toekomst uitziet naar andere raceklassen.
De manier waarop Liberty Media nieuwe locaties probeert te strikken zou meerdere bestaande Grand Prix-organisatoren tegen de borst stuiten. Zo kwam recentelijk een gerucht naar buiten, waarin doorklonk dat de stad Miami mogelijk niet hoeft te betalen voor de eerste editie van haar Grand Prix, mocht deze er komen. Ter vergelijk: andere circuits betalen een bedrag van om en nabij de 25 miljoen euro per jaar om de Formule 1 naar hun land te halen. De baas van het circuit van Silverstone en tevens voorzitter van de FOPA, de promotorsvereniging van de Formule 1 waar zestien van de 21 Grands Prix deel van uitmaken, Stuart Pringle, liet zich tegenover Daily Mail in niet misverstane bewoording uit over het probleem. "Iedereen zit in zak en as. Er is geen draagvlak voor de plannen van Liberty Media. We hebben ons tot nu toe netjes stilgehouden, maar om heel eerlijk te zijn maken we ons grote zorgen over de toekomst van de sport onder het huidige regime." Ook het gevecht om de uitzendrechten van de Formule 1 werden door de FOPA middels een statement in twijfel getrokken. In meerdere landen is de sport achter een betaalmuur terecht gekomen, iets wat volgens de vereniging van promotors slecht nieuws is. "Het doet de sport op lange termijn niet goed dat wedstrijden enkel te zien zijn, als er voor wordt betaald", viel er in het statement te lezen. Tevens werden er voorafgaand aan de vergadering tussen de promotors en Liberty Media, dat vandaag (dinsdag) plaatsheeft, geklaagd over de minieme voortgang die er wordt geboekt omtrent een nieuw Concorde Agreement. Het Concorde Agreement is een in 1981 opgezet verdrag tussen de Formule 1-teams en de eigenaren van de sport, die om de zoveel jaren moet worden herzien. Het huidige Concorde Agreement loopt af in het najaar van 2020.
Meest gelezen