Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Meerdere Red Bull-problemen mogelijk goed nieuws voor Verstappen

Althans, goed nieuws? Als de problemen eenmalig zijn geweest, dan zeker. Max Verstappen werd in Bahrein namelijk gehinderd door allerlei euvels, terwijl hij tegelijkertijd ijzersterk voor de dag kwam. Helmut Marko vertelt over de schade en de problemen gedurende het weekend.

Al vanaf de eerste meters was het Max Verstappen die met de scepter zwaaide tijdens het openingsraceweekend van het Formule 1-seizoen in Bahrein. De Nederlander wist in zijn Red Bull RB16B te imponeren en was in VT1, VT2, VT3 en de kwalificatie de snelste man op de baan. Hij verloor zelfs een stuk van zijn vloer voorafgaand aan de allesbeslissende kwalificatiesessie, maar dat weerhield hem niet van het veroveren van de poleposition. In gesprek met Formel1 vertelt Red Bull-adviseur Helmut Marko over het weekend, beginnend met de kwalificatie. "Er vloog een deel van Max' wagen af, nadat hij te wijd uit de tweede bocht was gekomen. Dit zorgde ervoor dat hij acht procent downforce verloor, een kleine verhindering. Dat heeft dan ook niet een heel groot verschilgemaakt", aldus Marko. Tijdens de race waren de Red Bull-problemen groter en duidelijker aanwezig. In de eerste stint, toen Max Verstappen een gat probeerde te slaan naar Lewis Hamilton, lukte hem dat niet. De Red Bull-coureur klaagde over problemen met zijn wagen; problemen die Marko bevestigt. "Aan het begin van de race had Max problemen met zijn differentieel", verzucht Marko. "In de eerste sector verloren we daar aanzienlijk wat tijd. Tot drie tienden per ronde en hetzelfde probleem zagen we ook bij Sergio Perez." Die problemen werkten tot overmaat van ramp ook nog eens door op de banden. "Door het gebrek aan grip werden de banden natuurlijk steeds warmer. Het is ons daardoor in die fase van de race niet gelukt om de voorsprong die we nodig hadden te krijgen en de undercut te voorkomen. Het gat naar Hamilton slonk zelfs van 2,5 tot 1,7 seconde", blikt de Oostenrijker terug. "Het was de onderscheidende fase van de race, de eerste stint. Toen waren we duidelijk gehandicapt", aldus Marko. Eerder vertelde de Oostenrijker al dat Verstappen in het tweede deel van de race van het gas af moest vanwege problemen met zijn Honda-motor , die gerelateerd waren aan de software. Al met al geen probleemloze race voor de Nederlander. Toch is het ook positief nieuws, want als hij met deze problemen al net naast de overwinning grijpt, dan moet de toekomst er rooskleurig uit zien. Mits Red Bull de problemen op weet te lossen, natuurlijk.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin