Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2024

Megacrash Perez heeft grote gevolgen voor Verstappen en Red Bull

De megaklapper van Sergio Perez in Monaco gaat grote gevolgen hebben voor Red Bull én Max Verstappen. De budget cap speelt een hoofdrol in dat verhaal.

Perez crash Monaco
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was niet het weekend van Red Bull in Monaco. Waar een gefrustreerde Max Verstappen het met de zesde plaats moest doen, kwam Sergio Perez niet verder dan de achttiende plaats in de kwalificatie. En alsof het nog niet erg genoeg was werd de Mexicaan een dag later ietwat enthousiast aangevallen door Kevin Magnussen, die het achterwiel van de Red Bull raakte en zo het leidend voorwerp werd van een megaklapper.

De RB20 van Perez was helemaal naar de vaantjes. Buiten de monocoque was er niets meer intact, wat een hard gelag is voor Red Bull. Helmut Marko legde na afloop bij Sky DE piekfijn uit hoeveel geld de klapper kost. "Dit kost ons ongeveer twee tot drie miljoen en met de budget cap is dat natuurlijk een grote handicap. Het was weer een crash waar Magnussen bij betrokken was. Godzijdank is het goed afgelopen, maar het was een kritische situatie."

Marko snijdt met de budget cap een heikel onderwerp aan. Elk team mag per seizoen een maximaal bedrag van 135 miljoen dollar uitgeven en het produceren en vervangen van onderdelen hoort daar uiteraard bij. Red Bull is dus in één klap een deel van dat budget kwijt aan een crash waar het team niet zoveel aan kan doen. Het grootste probleem zit hem alleen niet in de oorzaak, maar wel in het gevolg...

Updates

Het bonnetje van twee tot drie miljoen euro gaat namelijk ook de ontwikkeling van de RB20 in de weg staan. Natuurlijk hoeft één megacrash geen grote spelbreker te zijn, Red Bull houdt er vast en zeker rekening mee in de verdeling van het budget, maar als team wil je het liefst zoveel mogelijk geld investeren in updates. In de Formule 1 is stilstand achteruitgang, dus nieuwe, werkende onderdelen kunnen op de langere termijn een groot verschil maken. Een nieuwe set van een voor- en achtervleugel kost bijvoorbeeld al 200.000 dollar om te produceren, volgens Red Bull zelf.

Red Bull heeft nu simpelweg minder ruimte binnen de budget cap en is ook nog eens in een felle concurrentiestrijd met McLaren en Ferrari beland. Verstappen en Perez waren aan het begin van het seizoen dominant, maar de andere teams zijn het gat in rap tempo aan het dichten. De zeges van Lando Norris en Charles Leclerc in Miami en Monaco laten zien dat het Red Bull minder makkelijk af gaat dan vorig seizoen. 

En juist daarom kan de crash van Perez ook gevolgen gaan hebben voor Verstappen. De Nederlander heeft in de WK-stand een marge van 31 punten ten opzichte van Leclerc, maar luidde tijdens het Grand Prix-weekend wel de noodklok. Red Bull heeft volgens Verstappen een 'fundamenteel probleem' met de auto, die rare trekjes vertoont op circuits met veel hobbels en kerbstones. Kan je dat probleem wel oplossen als je richting het einde van het seizoen op de kosten moet letten?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Titelstrijd?

De tijd zal moeten uitwijzen of er echt een titelstrijd volgt en of Red Bull haar problemen met de RB20 onder controle kan krijgen. Op traditionele circuits zonder hobbels werden Verstappen en Perez nog wel tot favoriet gebombardeerd door de concurrentie, maar McLaren en Ferrari ruiken bloed. Crashes als dezen helpen niet in de felle ontwikkelingsstrijd, laat staan als Red Bull problemen blijft houden op circuits met hobbels. Verstappen was er niet zeker van dat Red Bull goed voor de dag zou komen in landen als Canada en Singapore, omdat het team voorlopig geen idee heeft wat er aan de hand is.

Eén ding is duidelijk: Red Bull moet op haar tellen gaan passen. Alle nog te brengen updates moeten raak zijn binnen de huidige budget cap-reglementen, want het team heeft geen ruimte om mogelijke foutjes in het ontwikkelingsproces te compenseren. McLaren en Ferrari staan te popelen om van het momentum gebruik te maken en Red Bull nóg meer onder druk te zetten. Wat wel in het voordeel van Red Bull spreekt, is dat ze het talent van Verstappen aan boord hebben. De drievoudig wereldkampioen laat normaal gesproken nergens iets liggen...

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap