Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Megacrash Tsunoda heeft grote gevolgen voor Verstappen en Red Bull

"Een ongelofelijke tegenslag", zo omschreef Helmut Marko de megaklapper van Yuki Tsunoda in Imola. Het incident heeft grote gevolgen voor Red Bull én Max Verstappen.

Tsunoda Q Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Formule 1-teams hinken heel 2025 op twee gedachten. Natuurlijk wil je sportief het best mogelijke resultaat behalen, maar ook 2026 zit in het achterhoofd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Het leidt ertoe dat teams het geld en de windtunneltijd verdelen, omdat ze immers ook moeten voldoen aan de budget cap. Het maximumbedrag mag niet overschreden worden, anders volgen er zware straffen.

Logischerwijs wordt er in het samenstellen van het budget ook rekening gehouden met tegenslagen. Van opgeblazen motoren tot aan rijdersfouten, teams dekken zich in. Toch kan een klein moment grote gevolgen hebben, zo ondervond Red Bull in levende lijve tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. In de openingsfase van de kwalificatie ging het helemaal mis voor Yuki Tsunoda, die in bocht vijf de controle over zijn RB21 kwijtraakte en verschrikkelijk hard crashte. De Red Bull vloog over de kop, om met veel schade tot stilstand te komen. Zelfs de overlevingscel moest vervangen worden.

Red Bull-adviseur Helmut Marko was zich een hoedje geschrokken, maar wees ook direct op de grote gevolgen. "Het is een ongelofelijke tegenslag voor ons, want we werken nu drie races op rij af, inclusief Monaco. Het is niet bepaald vergeeflijk als je daar een fout maakt (vanwege het krappe circuit, red.). De situatie met reserveonderdelen is daarom echt kritiek geworden."

Keuzes

De zorgen van Marko hebben alles te maken met de budget cap en de recente update van Red Bull. Verstappen en Tsunoda kregen in Imola een updatepakket, met onder andere nieuwe sidepods en een aangepast bodywork. Zeker een topteam als Red Bull heeft direct reserveonderdelen ontwikkeld, maar de pool is niet oneindig. En zeker in 2025 willen teams niet te vaak opnieuw reserveonderdelen produceren in de fabriek. Het heeft invloed op verdere updates en mogelijk zelfs de ontwikkeling van 2026. Waarschijnlijk wordt vanaf de zomerstop de focus volledig op het nieuwe seizoen verlegd.

Het maakt dat nieuwe tegenslagen gevolgen kunnen hebben voor de situatie met de RB21. Normaal gesproken zal Tsunoda sneller op een oudere specificatie overstappen dan Verstappen, omdat de Nederlander nog om de wereldtitel vecht. Maar er mogen eigenlijk geen nieuwe crashes volgen, liet Marko doorschemeren. Of de schuld nu bij een rijdersfout of een touché met een andere coureur ligt, Red Bull heeft momenteel niet zomaar genoeg onderdelen om aan de behoeften van beide coureurs te voldoen.

De schade binnen de perken houden is dus het devies. Verstappen versloeg overtuigend de McLarens in Imola, maar het lijkt er nog steeds op dat Oscar Piastri en Lando Norris over de snelste auto beschikken. Het ontwikkelingsprogramma van Red Bull mag dus niet in de knel komen door nieuwe tegenslagen. Er valt immers een titel te winnen.

Praat mee!

x
Maak kennis Ricciardo introduceert Franz Hermann's Australische neef