Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes applaudisseert voor dapper Red Bull: "Bravo!"

Mercedes is dit seizoen begonnen met een opvallend ontwerp voor de voorvleugel van de W15. Maar het is juist Red Bulls toepassing van een op de Mercedes W14 lijkende motorkap die de aandacht trekt zo vroeg in het seizoen. Red Bull ontvangt applaus.

Verstappen Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

James Allison, de technisch directeur van Mercedes, heeft Red Bull geprezen voor de radicale keuze met de RB20. Toen de wagen, die Max Verstappen aan zijn vierde wereldtitel moet helpen, bij de onthulling en tijdens het testen voor het eerst in de schijnwerpers kwam te staan, werd de aandacht getrokken door de motorkap, die geïnspireerd lijkt te zijn op Mercedes' eigen ideeën voor de auto uit 2023.

Dit kwam voor Mercedes als een verrassing omdat Red Bulls eigen RB19 vorig jaar liefst 21 van de 22 races won. Adrian Newey en zijn team vonden echter dat de RB20 aanzienlijk doorontwikkeld moest worden, om te voorkomen dat andere teams Red Bull bij zouden halen. Allison prijst Red Bull voor de gedurfde aanpak, terwijl hij ook uitlegt wat de bedoelingen van het team zijn met het ongebruikelijke ontwerp van hun eigen voorvleugel.

Bravo aan hen

"Ik dacht dat als een team zo ver voor ligt, zoals zij hebben gedaan, het heel gemakkelijk is om op je lauweren te rusten", legt Allison uit als hem door RacingNews365 werd gevraagd naar zijn gedachten bij de RB20.

"Ik dacht: 'Bravo aan hen', omdat ze bereid zijn iets te doen wat niet gewoon een simpele kopie is van het vorige seizoen. Ik denk dat als je in de pitstraat loopt en de motorkap van een willekeurige auto pakt, je die op elke andere auto kan plaatsen en het zou geen verschil maken. Wat interessant is, is wat ze onder die motorkap hebben gedaan. Waar ze dus dat volume (van die twee 'bazooka's', red.) voor gebruiken."

Allison wordt ook gevraagd naar het ontwerp van de voorvleugel van Mercedes. Een dunne strook carbon, die de bovenste flap verbindt met de neuskegel, ligt vooral onder een vergrootglas. Een interpretatie van Mercedes van het reglement die nog niet eerder is gezien. Het is legaal en concurrerende teams hebben geen klachten of protesten ingediend. Allison beschrijft wat het team hoopt te bereiken. "We willen gewoon minder load in dat deel van de vleugel en dit is een handige manier om het te doen. Het is een manier om die load weg te krijgen op een manier die wij efficiënt vinden."

Uiteindelijk heeft het in de eerste twee races het team nog niet zoveel voordeel opgeleverd en klagen zowel Lewis Hamilton als George Russell over de wagen.

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Zag 'masterclass' van Verstappen: "Een race-machine!"