Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes baart opzien met opvallende nieuwe vloer

Tijdens de ochtend van de eerste testdag schitterde Mercedes voornamelijk in afwezigheid, maar toch viel het ook op een andere manier zin op. De vloer van de Mercedes W12 is namelijk zeer bijzonder te noemen.

Tijdens de presentatie van de nieuwe Mercedes-bolide, tien dagen geleden, hintte het team al naar een nieuwe innovatie op haar wagen. De vloer van de W12 werd toen opzettelijk verborgen gehouden door het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Mercedes was zeker niet de enige renstal die daar voor koos, maar wel waren ze de enigen die vol trots toegaven wat de achterliggende reden was voor de geheimzinnigheid. "Wat we jullie niet laten zien is de vloer. Dat gebied is het meest aangetast door de nieuwe regels." "F1 wilde daar downforce en vermogen weghalen door de vloer aan te passen. Daar zitten nu allerlei aerodynamische details die we nog niet willen tonen. We willen niet dat onze concurrenten het zien en dezelfde dingen uitproberen in hun windtunnels", zo repte technisch directeur James Allison destijds. De regels zijn vergeleken met vorig jaar nagenoeg hetzelfde. Alleen de vloer en de diffuser moesten grondig worden aangepakt. Dat om downforce weg te nemen bij de F1-wagens, zodat de Pirelli-banden de krachten beter kunnen weerstaan. Nu de testdagen zijn begonnen kan Mercedes er echter niet meer omheen draaien. De vloer van de nieuwe wagen moet aan de wereld getoond worden. Deze vrijdagochtend zagen we alle Formule 1-wagens dan ook in vol ornaat. De vloer van de Mercedes W12 viel meteen op, want hij zag er heel bijzonder uit. Aan de achterkant van de vloer is er een hap weggenomen en er mogen niet meer over de gehele lengte van de vloer gleuven of andere aerodynamische elementen worden geplaatst. Elk team kwam wel met een antwoord op deze regelverandering, maar Mercedes kwam met een bijzondere, als het ware gekartelde vloer, met vier gleuven. Die moeten zogeheten 'vortexen' creëren en dat moet weer voor meer downforce zorgen. Ook op de Red Bull RB16 waren op dezelfde plaats wat elementen te zien tijdens de eerste testdag, maar deze sprongen vergeleken met de concurrent niet in het oog. Net als veel van de andere teams zijn het louter horizontale elementen. Op de afbeeldingen hieronder kan je de Mercedes-vloer en daarna de Red Bull-vloer zien.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"