Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

Kwalificatie

  • 1 HAM 1:27.511
  • 2 BOT 1:27.622
  • 3 VER 1:27.653
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Uitslag Quali
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Mercedes: "Banden Verstappen stortten pas in de laatste ronden in"

Door een knap staaltje bandenmanagement kon Max Verstappen de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam schrijven, ondanks een zeer snel naderende Lewis Hamilton in de slotfase van de race. Mercedes-hoofdstrateeg James Vowles legt uit hoe de Nederlander de race nog bijna verloor.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Na afloop van de race bekijkt James Vowles de alternatieve strategische opties bij Mercedes. Lewis Hamilton kwam tot tweemaal toe een aantal rondes later binnen voor een pitstop ten opzichte van de stops van Max Verstappen. Dit gaf Hamilton vooral in de slotfase van de race een groot voordeel, maar door knap bandenmanagement van Verstappen kon hij nét niet voorbij aan de Nederlander.

Als de Duitse renstal Hamilton één of twee rondes eerder binnen had gehaald voor een pitstop, had de Brit dan genoeg grip over om Verstappen in de laatste of voorlaatste ronde van de race in te halen? "Dat is heel lastig om te bepalen", aldus Vowles. "Die banden hadden die twee extra ronden wel aangekund, waardoor hij Verstappen evengoed kon naderen in de slotfase van de race."

"Maar of hij een inhaalactie uit kon voeren, dat betwijfel ik. Daar zitten namelijk een paar haken en ogen aan." Vowles legt uit dat elke ronde op een bandenset de prestaties iets naar beneden haalt, naar zijn schatting zo'n tiende van een seconde per rondje op COTA. "Dus met een iets eerdere pitstop lever je een tiende extra aan snelheid in aan het einde van de race. En voor een inhaalactie heb je gewoon een groter performanceverschil nodig."

Mercedes overwoog wel degelijk om Hamilton eerder binnen te halen om zo uiteindelijk aan het einde van de race meer kans te maken op een inhaalactie. Maar garanties had het team niet: "Wij kunnen onze eigen degradatie volgen, maar we weten niet hoe het met de banden van Verstappen gaat en wanneer zijn banden in zouden storten. Uiteindelijk gebeurde dit pas in de allerlaatste ronde van de race. Als Verstappen nog een ronde langer door had moeten rijden, hadden we een andere uitslag gezien."

Doordat de strategen van de Duitse renstal niet wisten dat Verstappen het qua bandenmanagement precies kon volhouden, durfden ze het niet aan om Hamilton eerder naar binnen te halen.

"Het is lastig om te zeggen wat er daadwerkelijk was gebeurd als we eerder een stop hadden gemaakt, maar om die strategie te laten slagen, moesten de banden van Verstappen sowieso op enig moment instorten. Dat gebeurde echter niet voordat het voor ons al te laat was."

Verstappen was opnieuw beter dan zijn Red Bull

Max Verstappen behaalde in de VS een werkelijk prachtige zege, waarbij hij het absolute maximale uit zijn Red Bull-bolide wist te persen. Misschien wel meer dan er in zat. In de nieuwste RN365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op die bloedstollende Grand Prix in Texas.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Verenigde Staten 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van de Verenigde Staten, direct vanuit Austin, Texas.

18 reacties

x
Breaking Red Bull ziet toch af van protest tegen Hamilton