Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix van de Eifel 2020

Mercedes verrast door strategie Red Bull en Verstappen

Bij Mercedes snapt men niet waarom Red Bull niet eerder een tweede pitstop maakte. Op die manier had Max Verstappen Lewis Hamilton nog onder druk kunnen zetten op de Nurburgring, meent het Duits-Engelse team.

Hamilton Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Nadat Valtteri Bottas moest opgeven vanwege een motorprobleem hadden Lewis Hamilton en Max Verstappen alle vrijheid van de wereld. De twee hadden zo'n grote voorsprong op de rest van het veld dat ze zich een extra pitstop konden permitteren zonder plaatsen toe te geven op de concurrentie. Hamilton was hierbij helemaal in het voordeel, want als leider van de race hoefde hij alleen maar af te wachten wat Verstappen ging doen.

Hamilton had zelfs helemaal niet meer hoeven stoppen, maar uiteindelijk maakte hij toch nog een tweede stop toen aan het eind de safety car nog even de baan op kwam. "Lewis had kunnen doorrijden, ook wanneer het krap was geworden met de banden", citeert Auto, Motor und Sport de strategen van Mercedes. De knappe koppen van het team zagen dat Red Bull een truckje probeerde toe te passen, wat men eerder al had geprobeerd. "De situatie deed een beetje denken aan de race op Spa, waar Red Bull op het allerlaatste moment probeerde ervoor te zorgen dat wij toch zouden stoppen of om een pitstop te maken om nog een snelste ronde neer te zetten." De safety car-fase zorgde er echter voor dat die twijfel werd weggenomen.

Eerder in de race had Mercedes echter alle troefkaarten in handen. Hamilton had nog twee sets mediumbanden over, terwijl Verstappen nog een setje harde en een setje zachte banden tot zijn beschikking had. Bij Mercedes was men ervan overtuigd dat Verstappen niet op de harde band zou gaan rijden, omdat de Nederlander daar het hele weekend nog niet op gereden had.

De enige optie die Verstappen had, was eerder naar de zachte band gaan om zo Hamilton aan te kunnen vallen, maar dat deed de Red Bull-coureur niet. Tot onbegrip van Mercedes. "In hun situatie had Red Bull alles moeten doen om ons onder druk te zetten. Na de eerste pitstop hebben ze gezien dat ze hun banden sneller konden opwarmen dan dat wij dat konden." Daardoor halveerde de voorsprong van Mercedes. Bovendien had het team niet de beschikking over de vaste pitcrew, vanwege twee coronagevallen. "Daar kan altijd iets misgaan. Wij vallen daarom altijd de tegenstander op hun zwakte aan."

Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Uitslag Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje