Lewis Hamilton reed in de slotfase van de race vlak achter raceleider Lando Norris. Hij leek Norris niet eenvoudig te kunnen passeren toen de eerste regendruppels uit de lucht vielen. Terwijl de regen in hevigheid toenam en Norris op de baan bleef, koos Hamilton er met Mercedes toch voor om te wisselen naar intermediates en zijn nog altijd kansrijke positie dus bewust op te geven. Hamilton negeerde de eerste call van Mercedes nog, maar werd later door het team ervan overtuigd om toch naar binnen te komen. Men benadrukte immers dat Max Verstappen wel binnen was gekomen en dat men daar op móést anticiperen. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legt uit dat men dat deed in de veronderstelling dat de zege daarmee verloren was gegaan, maar dat Verstappen afgestopt moest worden: "We probeerden hem de volgende ronde binnen te halen", zo gaat Shovlin tegenover onder andere RacingNews365 in op het moment waarop Hamilton de eerste oproep negeerde. "We wilden hem volkomen duidelijk maken dat Verstappen wél een pitstop had gemaakt. Dan wisten we zeker dat hij de acties van Verstappen zou pareren, ook als dat zou betekenen dat we de deur voor Norris om zijn eerste zege te pakken open lieten staan. We wilden hem tevens duidelijk maken dat volgens onze informatie de regen enkel in hevigheid toe zou nemen. Op dat moment gold dat hoe vroeger hij binnen zou komen, hoe beter dat zou zijn." Communicatie was op dat moment key , zo legt Shovlin uit in zijn strategische terugblik op de race: "Met al dit soort zaken is het belangrijk om elk beetje informatie over te dragen aan de coureur. Zij beschikken niet over regenradars bijvoorbeeld. Het is aan ons om de informatie door te spelen, zodat de coureur begrijpt waar we onze keuzes op baseren." Met Hamilton had men overigens de luxe om even af te wachten hoe Valtteri Bottas het op de intermediates zou doen, hij was in ronde 47 immers één van de eerste coureurs die wisselde naar die regenbanden: "Toen we zagen hoe goed die banden functioneerden onder de auto van Bottas, lieten we Hamilton snel op hem volgen", aldus Shovlin. "Het feit dat we niet aan de leiding gingen, maakt een dergelijke keuze op zo'n moment iets makkelijker."
Meest gelezen