Voor Racing Point was het Formule 1-seizoen 2020 er een met meerdere gezichten. Al vroeg in het jaar lag het team onder een aanzienlijk vergrootglas. Al in februari vielen de monden in de Formule 1-paddock open van verbazing toen de roze variant van de Mercedes W10 uit 2019 onder de naam Racing Point RP20 op het circuit verscheen. Schaamteloos had het Britse team de filosofie van de kampioenen overgenomen en zag het er opeens beresterk uit in de strijd om de plekken achter Mercedes en Red Bull. De enorme ophef die ontstond resulteerde in een straf van 15 WK-punten, maar door de coronacrisis kwam er geen uitgebreid staartje aan de zaak. Racing Point werd op de vingers getikt, de FIA paste de regels omtrent het kopiëren van ontwerpfilosofieën aan en het laatste woord naast de baan was gesproken. Dat Racing Point daar eigenlijk gewoon goed mee weg kwam, bleek wel toen het seizoen vorderde. In de strijd om de derde plaats met McLaren en Renault had Racing Point overduidelijk de snelste auto. Dat bleek bijvoorbeeld wel toen Nico Hulkenberg instapte ter vervanging van Sergio Perez en zich meteen als derde kwalificeerde. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Maar toch is de realiteit dat Racing Point aan het einde van de rit niet als derde is geëindigd in de strijd om de constructeurstitel. De vierde plek, daar moest het team genoegen meenemen. Hoe kon het toch zo ver komen? Die vijftien punten aftrek hielpen natuurlijk niet mee, maar ook de coronabesmetting van zowel Perez als Stroll, waardoor Nico Hulkenberg drie keer in mocht vallen, waren debet aan de tegenvallende eindpositie van Racing Point. Lance Stroll kende flink wat pech, maar ook wat teleurstellende momenten. Ook de betrouwbaarheidsproblemen met de Mercedes-motor en enkele strategische blunders (denk aan Spa en Imola) maakten dat het team gedurende het jaar een sloot aan punten mis is gelopen. Daardoor werd het uiteindelijk afgetroefd door McLaren, dat zeer constant presteerde. Ondanks dat moet Racing Point toch ook een beetje met een glimlach terugkijken op het seizoen, waarin het voor het eerst in haar geschiedenis een race won en in totaal vier keer op het podium stond. Het smaakt dan ook naar meer. In 2021 moet die derde plaats in principe wel voor het Britse team, dat verder gaat als Aston Martin, zijn. Met Sebastian Vettel als nieuwe kopman gaat Aston Martin de strijd met McLaren, Renault en wie weet Ferrari opnieuw aan. Eindstand WK: 4 Aantal WK-punten: 195 Rapportcijfer: 7,2 Red Bull ging met Max Verstappen voor de wereldtitel in 2020, maar uiteindelijk domineerde Lewis Hamilton. Zelfs de mooie woorden van Helmut Marko konden daar niets aan veranderen. Waar ging het mis voor Red Bull en Verstappen? RacingNews365 analyseert het seizoen van Verstappen in onderstaande video.
D-vVRmvaeKY
Meest gelezen