Afgelopen dagen werd er veel gesproken over een op handen zijnde verbod op de party mode in de kwalificatie. We spreken over een verbod omdat dat zo lekker bekt, maar feitelijk wil de FIA erop inzetten dat teams in zowel de kwalificatie als de race met dezelfde motorstand rijden. Lukt het teams een hele race met de party mode te rijden, nadat men dat ook in de kwalificatie heeft gedaan, dan is dat helemaal prima. De hogere slijtage van het materiaal maakt dat echter schier onmogelijk. Toch zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff de nieuwe regel niet te vrezen. Hij bagatelliseert tegenover Ziggo Sport het belang van Mercedes' kwalificatiemodus: "Dat is een mythe. Iedereen denkt dat Mercedes een magische stand heeft die we kunnen inschakelen, maar de waarheid is dat we dat ook in de race hebben." "Als de FIA dus wil dat we met dezelfde setting de kwalificatie en de race rijden, bring it on !", aldus Wolff, die ook zijn weerwoord klaar heeft voor het geval de FIA Mercedes terugfluit en gewoon wil dat dat team de motor terug schroeft: "Dat zou betekenen dat we meer vermogen over houden voor de race." Twee andere teambazen van zelfstandige constructeurs, Mattia Binotto (Ferrari) en Cyril Abiteboul (Renault) beweren bij hoog en bij laag dat de FIA niet ingrijpt om een meer gelijk speelveld te creëren: "De FIA wil met deze nieuwe richtlijn enkel de regels verduidelijken, aangezien die veel te complex zijn geworden", klinkt het in koor. Moeten Red Bull en Verstappen de hoop op titel opgeven na de vierde overwinning van Hamilton? Dat en meer in de F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen