Mercedes leek zich tijdens het weekend van de Grand Prix van Spanje meer en meer te kunnen mengen in de strijd vooraan, maar in Monaco was de achterstand op Red Bull en Ferrari weer een stuk groter. In een tijd waarin Mercedes er proefondervindelijk achter probeert te komen wat wel en niet werkt, legt men uit waarom Monaco weer wat lastiger was. "In Barcelona lieten we zien over een goede racepace te beschikken, ook al weten we dat er werk te doen is om het gat naar Red Bull en Ferrari te dichten", zo legt Trackside Engineering Director Andrew Shovlin uit. "De uitdaging in Monaco was de langzame aard van het circuit. Het is een hobbelige baan en de auto liet zich niet makkelijk besturen." Dat laatste had zijn uitwerking op de coureurs, Lewis Hamilton en George Russell: "Het beïnvloedde het zelfvertrouwen van onze coureurs om snelheid mee de bochten in te nemen, waardoor we niet zo dicht tegen onze eigen limiet aan wisten te zitten als in Spanje."
Meer van hetzelfde in Bakoe?
Overigens verwacht Shovlin wat dat betreft niet heel veel beterschap voor de volgende race, de Grand Prix van Azerbeidzjan: "Daar verwachten we op dezelfde uitdagingen te stuiten. We werken eraan de bestuurbaarheid van de auto te verbeteren, maar we weten ook dat het daarbij niet enkel draait om het verbeteren van de basisperformance, maar ook om het neerzetten van een auto die op meerdere typen circuits uit de verf komt." "Dit zijn dan ook de zaken waarin we de komende weken in de aanloop naar de GP in Bakoe mee bezig zullen zijn, maar ook met het oog op de langere toekomst. Er zullen zich nog meer voor ons uitdagende circuits aandienen", aldus het Mercedes-kopstuk. Check hieronder de volledige video debrief, met antwoorden op nog meer vrager over het GP-weekend van Mercedes in Monaco.
PAkX1wk84XI
Meest gelezen