Max Verstappen kende in zijn Red Bull RB16B een probleemloze dag en wist in totaal 138 ronden af te leggen. Zijn twee grote concurrenten in de strijd om de wereldtitel, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, kwamen niet verder dan respectievelijk 42 en 6 ronden. 48 in totaal dus voor het Mercedes-team. Een versnellingsbakprobleem zette de ochtendsessie van de Duits-Britse renstal al heel vroeg op zijn kop. Al na een enkele ronde keerde Bottas noodgedwongen terug naar de pitstraat, waar hij het grootste deel van de ochtend uiteindelijk stil zou blijven staan. Tot overmaat van ramp duurde het daarna ook lang om Hamilton tijdens de middagsessie op de baan te krijgen. Toen dat eenmaal lukte, zag het er niet heel goed uit bij Mercedes. De W12 stuiterde alle kanten op, waardoor na afloop van de testdag toch wel geconcludeerd kan worden dat het een grote teleurstelling was. Trackside Engineering Director Andrew Shovlin kan zich helemaal in die stelling vinden. "Het was van onze kant een waardeloze start van het seizoen. We hebben in principe de hele ochtend weggegooid vanwege een versnellingsbakprobleem", zo bromt de Brit. "Vervolgens hadden we zo veel werk te verrichten tijdens de lunch dat we pas laat met Lewis aan de middagsessie konden beginnen." Al met al geen vlekkeloze start van de dag dus. Toen de wagen eenmaal op de baan stond, was de balans vervolgens ver weg, herinnert Shovlin zich. "Het was snel duidelijk dat de wagen qua balans niet in het juiste werkvenster zat. Ondanks het feit dat we gedurende de middag wat vooruitgang boekten, is het overduidelijk dat we nog wel wat werk aan de winkel hebben." Men hoopt logischerwijs op een aanzienlijke verbetering tijdens het vervolg van de testdriedaagse in Bahrein. Op drie verschillende vlakken moet het nog beter, vertelt de Mercedes-man. "We lopen aanzienlijk achter op ons testschema. Bovendien moeten we ook nog een betere balans en meer snelheid weten te vinden. We hebben daar nog twee dagen de tijd voor. Kansen genoeg om het lek boven te krijgen."
Meest gelezen