Vaak wordt er bij motoren alleen gesproken over PK's, maar belangrijk is de efficiëntie van de motor. Mercedes scoorde op beide vlakken uitstekend sinds 2014 en trekt die lijn door. Thermische efficiëntie wordt berekend op basis van de hoeveelheid bruikbare energie die geproduceerd kan worden vanuit een bepaalde hoeveelheid brandstof. Met de brandstoflimiet van 100 kilo per uur is dat cruciaal in de Formule 1. Een krachtige en zuinige motor is de sleutel tot succes. De hybride V6-motoren zijn veel efficiënter dan de V8-motoren die voorheen werden gebruikt. Zij behaalden eind 2013 29% thermische efficiency. Daarvoor was wel 194 liter brandstof per uur nodig. Mercedes heeft in de afgelopen jaren ook flink aan pure paardenkrachten gewonnen.
Mercedes laat op haar website weten dat ze nu voor het eerst op de testbank een efficiency van 50% heeft bereikt. Een mijlpaal in de ontwikkeling van de hybride V6-motoren. Daarnaast wist het team liefst 109 PK meer uit de V6-motor te halen, met eenzelfde brandstofverbruik. Grote vraag is of concurrenten Ferrari, Renault en Honda de komende jaren Mercedes weten bij te halen op motorisch vlak.
Meest gelezen