Als er aan de teambazen van Ferrari en Mercedes wordt gevraagd wat de grootste obstakels zijn in de jacht op Red Bull, geeft een van de aanwezige journalisten alvast een voorzetje. Het ontwerp van de auto, koeling of toch de crashstructuren? Toto Wolff wuift ze allemaal weg en noemt probleem nummer één: "Het budgetplafond..." Fred Vasseur van Ferrari geeft Toto volledig gelijk en legt aan onder andere RacingNews365 uit waarom het plafond van 135 miljoen dollar (zo'n 120 miljoen euro) een grote uitdaging is voor de Red Bull-concurrenten. "Daardoor kunnen we niet zomaar meer een nieuw project starten, zoals dat een aantal jaar geleden wel kon." "Het F1-project moet aangepast worden aan de situatie en in deze nieuwe situatie hebben we naar mijn mening een goede stap vooruit gezet, maar echt grote stappen maken is vrij lastig op de huidige manier. We zijn, zoals iedereen, al wel bezig met het project van volgend jaar om de achterstand goed te maken", aldus de teambaas van de Scuderia.
Wolff
"Ik deel de mening van Fred", zo haakt Wolff aan in het persmoment. "De budgetcap is nu de grootste beperking. We kunnen bijvoorbeeld niet zomaar voor een B-spec auto gaan. Lewis en George (Hamilton en Russell, red.) zijn duidelijk over wat ze willen veranderen aan de auto, maar dat is vaak niet mogelijk omdat we er geen financiële ruimte voor hebben." De Mercedes-teambaas legt uit dat er daarom al naar 2024 wordt gekeken. In het nieuwe seizoen is er weer wat meer financiële ruimte, maar hoe vind je de perfecte balans om het gat naar Red Bull te dichten? "Toen ik Niki Lauda jaren geleden vroeg of we ons moesten concentreren op het huidige kampioenschap of op het winnen van de volgende, zou hij altijd 'allebei' zeggen." "Het doorontwikkelen van de auto's blijft zeer belangrijk, maar tegelijkertijd mag je geen kostbare middelen verspillen door bijvoorbeeld volgend jaar naar een compleet ander ontwerp te gaan. Dat moet je goed kunnen balanceren. Ik denk dat de teams op dit moment de focus al grotendeels naar het volgende seizoen hebben verplaatst", aldus Wolff.
Meest gelezen