Volgens Motorsport.it werd het op beelden van afgelopen raceweekend in Groot-Brittannië duidelijk dat Mercedes op dit moment gebruik maakt van een bijzondere achtervleugel. Deze vleugel zou meebewegen met de wagen in de bochten en zo zorgen voor meer downforce. Dat komt de bochtensnelheid van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas met een paar kilometer per uur ten goede. De Italianen hebben echter al gezien dat zowel Ferrari als Red Bull ook vergelijkbare varianten van de vleugel hebben gebouwd. Zo zou de achtervleugel van Max Verstappen en Alexander Albon maar liefst 30mm kunnen zakken. Ook dit is gemaakt om de coureurs te voorzien van een hogere bochtensnelheid. Wat de achtervleugel van Mercedes zo bijzonder maakt, is dat de achtervleugel ook mee lijkt te kunnen bewegen met de wagen. Daardoor optimaliseert de vleugel de downforce van de Mercedes-bolide optimaal. Men gaat er vanuit dat dit de Duitsers zo'n twee kilometer per uur winst oplevert in de bochten. De FIA is echter ook op de hoogte gebracht van de verschillende geavanceerde achtervleugels bij de topteams en zij zullen vanaf Barcelona daarom nog strenger controleren op de legaliteit van de vleugels. De verwachting is dat de FIA nog deze week zal komen met een technische richtlijn die nog meer duidelijkheid zal geven wat betreft de regelgeving over de achtervleugel.
Meest gelezen