Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Mercedes gebruikt DAS-systeem om de aandacht af te leiden"

Mercedes heeft meer dan één truc in huis, denkt autocoureur Tom Coronel. Volgens hem probeert het team slechts de aandacht af te leiden.

Het is al bijna een week lang het gesprek van de dag in de Formule 1-wereld. Het DAS-systeem van Mercedes. Ook in de RacingNews365 Formule 1-podcast, de eerste van het jaar, komt het onderwerp aan bod. Wanneer gevraagd wordt of een coureur wel iets op zijn auto moet willen dat mogelijk niet legaal is, zijn autocoureur Tom Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers het unaniem eens. "Natuurlijk!", zegt Dimmers meteen stellig. "Als iemand jou als coureur een bolide geeft met zo'n systeem, die twee, misschien drie tienden per ronde sneller is, dan wil je die bolide als coureur gewoon hebben." "Inderdaad", zo is Coronel het roerig met hem eens. "Een autocoureur interesseert het niet of de concurrentie zo'n systeem wel of niet heeft, het gaat erom dat jij het als coureur op je auto hebt zitten." "Al is het illegaal", vervolgt Dimmers. "Schumacher deed het vroeger ook bij Benetton. Als coureur maak je jezelf er niet druk om. Het team bepaalt wat er op de auto komt en jij hebt er maar mee te rijden. Als coureur moet je vertrouwen hebben in de mensen om je heen." Coronel denkt tegelijkertijd dat het Mercedes-trucje ook zomaar een afleidingsmanoeuvre kan zijn van de Silver Arrows. "Mercedes laat alle teams daar heel duidelijk op focussen, dus er zal denk ik wel meer aan de hand zijn dan dat. Het gevolg is dat iedereens aandacht op jou gevestigd is, maar aan de andere kant geeft het je ook veel vrijheid." "Tijdens de testdagen rijd je namelijk nooit met dezelfde auto waarmee je aan de start staat van de eerste race van het seizoen. Als team wil je niet aan iedereen laten zien wat je in huis hebt", aldus Coronel, die verwacht dat in de tweede testweek de teams dichter bij elkaar zullen komen en de verhoudingen iets duidelijker zullen worden. Max Verstappen kende een uitstekende testweek in zijn nieuwe Red Bull, maar Mercedes was wederom ijzersterk. En speelde Ferrari verstoppertje of zijn er echt problemen? Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen behandelen dit en nog veel meer in deze aflevering van de RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'