Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes geeft Red Bull en Verstappen een stevige draai om de oren

Wie nog hoop had op een spannend Formule 1-seizoen, zal die hoop waarschijnlijk verloren zijn na de kwalificatie voor de Britse Grand Prix. Mercedes hield ongekend huis en reed de concurrentie op meer dan een seconde. Zelfs Max Verstappen kon niets beginnen tegen de Duitse formatie.

Na de bloedhete vrije trainingen op de vrijdag had Red Bull nog de hoop binnen een halve seconde van Mercedes te staan na afloop van de kwalificatie. De pace van Max Verstappen was uitstekend tijdens de eerste trainingen en in alle drie de sectoren kon de Nederlander prima meekomen. Een dag later was de waarheid echter bijzonder hard: Mercedes declasseerde de rest van het veld. Lewis Hamilton snelde met overmacht naar de pole en teamgenoot Valtteri Bottas moest drie tienden toegeven. Naaste belager Verstappen werd op ruim een seconde gereden. De Mercedes van 2019, de Racing Point, zakte door het ijs en Lance Stroll vinden we slechts terug op de zesde plaats. Speelde Mercedes alleen maar verstoppertje op de vrijdag? Deels, het team heeft het vaak lastig onder warme omstandigheden. Het vermogensvoordeel van de Mercedes-krachtbron wordt vaak tenietgedaan, omdat er aanzienlijk meer koeling benodigd is. De Duitse renstal reed ‘op half vermogen’ tijdens de vrije trainingen, maar ook Honda liet niet het achterste van haar tong zien. Overduidelijk is echter dat Mercedes over een surplus aan paardenkrachten beschikt. Het vermogen wordt op zaterdag langzaam opgebouwd vanaf de derde vrije training tot en met de beslissende fase van de kwalificatie. Hamilton noteerde op alle vier de meetpunten de hoogste topsnelheid, terwijl hij op vrijdag in de middenmoot bivakkeerde. Tekst gaat verder onder foto.

Er staat simpelweg geen maat op Mercedes, dat niet alleen meer vermogen heeft, maar ook de beste Energy Recovery System (ERS) heeft van alle motorleveranciers. Hierdoor kunnen Hamilton en Bottas gedurende langere periode beschikken over de extra pk’s van de hybride systemen. Op Silverstone liet Mercedes in alle drie de sectoren zien razendsnel te zijn. Verstappen was in zijn Red Bull op vrijdag nog vaak het snelste in de eerste sector, tijdens de kwalificatie kwam de Nederlander daar steevast twee tot drie tienden tekort. In de tweede sector, met snelle en semi-snelle bochten, heerste Mercedes ook. De W11 lijkt op rails te rijden, waarbij Mercedes simpelweg meer downforce en grip heeft dan de concurrentie. Ook in de laatste sector, een mix van semi-snelle bochten en de chicane, voerde Mercedes de boventoon. Wat Verstappen ook deed, in geen enkele sector kon hij de snelste tijden van Hamilton bedreigen. Een halve seconde verloor de Nederlander in de tweede en derde sector op de snelste sectortijden van Hamilton. Het geeft aan dat de Red Bull-Honda op alle vlakken tekort komt. De Japanse krachtbron mist nog motorvermogen, finesse en een goede ERS, daar waar de RB16 downforce en grip te kort komt. Verstappen reed naar eigen zeggen een bijna perfecte ronde en haalde het maximum uit zijn wagen. Pijnlijk daarbij is wel dat de nieuwe onderdelen volgens het team goed werken, maar dat Ferrari ineens met Charles Leclerc om de hoek kwam kijken. Verrassend zette de Monegask zijn Ferrari op de tweede startrij neer. Het gat met Verstappen was minder dan een tiende. Dit ondanks dat Ferrari compleet afgeschreven leek voor de rest van het seizoen en op vrijdag nog zoekende was. Red Bull was bovendien weer langzamer in de kwalificatie dan een jaar eerder. Verstappen was ongeveer een tiende langzamer dan zijn tijd uit 2019, terwijl Hamilton zeven tienden van de poletijd van 2019 afsnoepte. Het geeft eens te meer aan dat de dominantie van Mercedes echt niet alleen afkomstig is van de doorontwikkelingen van het team, maar dat de concurrentie in de vorm van Red Bull en Ferrari ook niet thuis geeft. Beide teams hebben grote problemen om sneller te zijn in 2020 dan een jaar eerder. ‘Stilstand is achteruitgang’, een van de bekendste credo’s in de Formule 1 - dit jaar geïllustreerd door de worstelende teams van Red Bull en Ferrari . Zo lang deze teams zich niet herpakken, stevent de sport af op een oersaai F1-seizoen. Voor Verstappen geldt dat de derde plaats voorlopig het maximaal haalbare is en al hetgeen erboven een pure bonus is.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje