In de laatste run in Q3 reed Valtteri Bottas zo'n vijf seconden voor Lewis Hamilton uit. Na de kwalificatie werd gesuggereerd dat hij voor Hamilton voor een slipstream moest zorgen. Uit de woorden van Mercedes-engineer Andrew Shovlin kunnen we opmaken dat dat niet het geval was. Hij had Bottas liever naast Hamilton op de eerste startrij gezien, waar een andere strategie voor nodig was. "Valtteri's run werd gehinderd door het feit dat hij de eerste coureur op de baan was. We zullen onze timing nog even onder de loep nemen, aangezien we een volledige eerste rij hadden kunnen veroveren als er tenminste één auto voor hem had gereden." Ondanks die strategische fout, is Shovlin tevreden met de pace die Mercedes op vrijdagavond liet zien: "De snelheid bij beide auto's was goed en dat is geruststellend, aangezien we het in de voorbije kwalificaties niet makkelijk hadden." Dat terwijl de snelheid er in de eerste vrije training nog niet was, of in ieder geval nog niet leek te zijn. Wat was er veranderd? "Onze middag draaide om leren. Een uur is te kort om al het werk in te proppen, maar we slaagden er in een goede mix van korte en lange runs uit te voeren. Onze snelheid over één ronde was weinig indrukwekkend, maar we slaagden erin een weg in te slaan waarmee we meer grip en een betere balans wisten te vinden."
Meest gelezen