Lewis Hamilton en Valtteri Bottas waren in de eerste vrije training op de vrijdag in Austin bijna een seconde sneller dan Max Verstappen. Er werd bij Red Bull gevreesd voor enorme verschillen tussen de twee renstallen voor de rest van het seizoen. Andrew Shovlin moet echter toegeven dat de veelbelovende verschillen kwamen door het gebruik van een agressievere motorstand bij Mercedes. "Het zag er goed uit als ik eerlijk moet zijn, wij dachten zelf ook dat we sterk voor de dag konden komen", trapt Shovlin af in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Maar we wisten wel dat de krachtbron op dat moment (tijdens de eerste training, red.) in een hogere motorstand draaide. Dat gaf een ietwat positief beeld." Daarnaast speelden ook wat andere factoren mee in het grote verschil tussen Mercedes en Red Bull op de vrijdag in Austin. "Max Verstappen kon ook geen goede ronde neerzetten", weet de tracksite technisch directeur van Mercedes. "Hij had veel problemen met onder andere het verkeer op het circuit. Dus ja, we waren misschien iets de optimistisch, al is dat misschien het verkeerde woord. We dachten in ieder geval dat we het weekend goed waren begonnen." "Uiteindelijk zagen we in de tweede vrije training een beter beeld van onze daadwerkelijke snelheid." In deze training was Red Bull-rijder Sergio Perez ineens de snelste. "Het is niet dat we slechte keuzes maakten wat betreft de set-up, maar het werd steeds warmer en het begon steeds meer te waaien. We hadden meer moeite met de prestaties, maar op zaterdag en zondag zagen we een echte indicatie van waar we stonden ten opzichte van de rest." Tijdens de kwalificatie en (zeker het eerste deel van) de race was Red Bull overtuigend sneller dan de mannen van Mercedes. Hamilton lag na de eerste ronde van de race aan de leiding, maar het was duidelijk te zien dat de RB16B met Verstappen aan boord makkelijk bij kon benen op de medium banden. Verstappen won de race uiteindelijk alsnog na een tweestopstrategie met een undercut op Hamilton.
Meest gelezen