Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes gooit het roer om en zet achtervolging in op pitstopkampioen Red Bull

Red Bull is tegenwoordig de benchmark als het gaat om pitstops. Het team van Max Verstappen levert al jaren de beste prestaties af op dat gebied. Mercedes begint zich te realiseren dat de competitie steeds heviger wordt.

Hamilton Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

1,82 seconde. Zo lang deed Red Bull er tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 over om Max Verstappen van vier nieuwe banden te voorzien. Twee jaar later streden Mercedes en Red Bull een fel robbertje uit op en naast de baan. Dat kwam ook tot uiting als het gaat om pitstops, want Mercedes, dat over het algemeen langzamere pitstops afleverde, kwam dat jaar in contact met de FIA over de veiligheid. De autosportfederatie handelde een tijdje later en stelde een 'veiligheidsregel' in.

Tegenwoordig zijn pitstops op zichzelf al twee tienden van een seconde langzamer, omdat een monteur een knopje moet indrukken om de veiligheid van de band en auto te garanderen. Toch vertelt teambaas Toto Wolff tegen onder meer RacingNews365 dat Mercedes ook druk bezig is om sneller te worden in de pitstraat.

"Onze mindset in de afgelopen twaalf jaar was dat we niet per se wereldkampioen hoefden te worden in de pits", aldus Wolff. "We wilden alleen voorkomen dat we langzaam zouden zijn. Nu realiseren we ons dat we ons niveau moeten opschroeven, omdat het zo competitief is geworden. Dat is ook helemaal prima."

Wolff wijst probleem van Mercedes aan

Op welk vlak Mercedes zich specifiek moet verbeteren? "We gaan een stap zetten op het gebied van uitrusting en wetenschap. Dit zodat we niet meer drieënhalve seconden over een pitstop doen. Het was een belangrijke factor tijdens de race in Austin."

Mercedes zette in elk geval een stap in de ontwikkeling voor 2024. Het team uit Brackley nam een nieuwe vloer mee waar vooral Lewis Hamilton erg over te spreken was. De 51-jarige Wolff vindt het een belangrijke indicatie, maar baalt dat Mercedes met lege handen achterbleef in de Verenigde Staten. Hamilton werd na de race gediskwalificeerd en raakte zo zijn tweede plaats kwijt. "Het was een interessant experiment. De nieuwe vloer gaf ons een indicatie of we het juiste pad zijn ingeslagen. Nu overheersen echter de gemengde gevoelens, omdat we het gevoel hebben dat we hadden kunnen winnen."

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"