Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes grijpt in na dramapitstop en opent uitgebreid onderzoek

Na de dramatische Mercedes-pitstop in Monaco, die het einde inluidde van de race van Valtteri Bottas, gaat Mercedes eens goed onderzoeken of het design van haar wielmoer en het materiaal waarvan deze is gemaakt aangepast moeten worden. Zo nodig zal het team veranderingen doorvoeren.

Bottas Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De Grand Prix van Monaco kwam voor Valtteri Bottas wel tot een heel knullig einde. De Fin kwam binnen voor een pitstop, maar zijn rechter voorwiel kwam niet van de auto doordat er iets mis ging met de wielmoer. Toto Wolff zei kort na de race dat zijn coureur door te vroeg te stoppen had bijgedragen aan het probleem. Nu zegt hij dat de uitvalbeurt door een combinatie van factoren is ontstaan.

Duidelijk is in ieder geval dat er geen hoofdschuldige is, zo vertelt Wolff. "Er zijn altijd vele verschillende factoren die bijdragen aan zo'n catastrofale blunder. De monteur die verantwoordelijk was voor de band is een van onze beste en meest fitte mensen uit het team. Er komt altijd van alles samen, het is nooit de fout van een iemand. Er zijn altijd meerdere lagen."

Mercedes gaat dan ook uitgebreid op onderzoek en actie ondernemen waar nodig. "Na zo'n grote fout moeten we het design van de wielmoer nog eens onder de loep nemen, maar ook het materiaal waarvan het is gemaakt, omdat het voor de monteurs niet mogelijk hoort te zijn om de wielmoer zo vast te draaien dat deze er niet meer afkomt."

De teleurstelling binnen het team was logischerwijs groot, maar volgens Wolff moet het team er voor zorgen dat het van de gebeurtenissen leert. "Het is een interessante combinatie van emoties als je realiseert dat het fout gaat. Eerst komt de woede, dat is heel normaal, maar je moet je emoties kunnen controleren en je afvragen: 'Oke, wat is er gebeurd? Wat kunnen we doen om de situatie te optimaliseren?'"

"Als dat op de korte termijn niet lukt", vervolgt de Oostenrijker. "Dan moeten we kijken hoe we dit soort fouten in de toekomst kunnen voorkomen en hoe we het proces kunnen optimaliseren. Alleen als je een veilig omgeving creëert, waar werknemers van zich kunnen laten horen en de tekortkomingen durft te analyseren, alleen dan kan je met oplossingen komen en fouten in de toekomst voorkomen. Het is een emotionele rollercoaster."

Ook interessant:

De Grand Prix van Monaco stond niet bol spanning, maar er vielen genoeg mensen in positieve of juist negatieve zin op. En dat is al-tijd voer voor uitgebreid napraten in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Valtteri Bottas

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Monaco 2021 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"