Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes grijpt in om hoge werkdruk bij personeel te verlichten

Mercedes-teambaas Toto Wolff wil dat de Formule 1 kijkt naar het verplicht maken van de roulatie van teampersoneel, mocht de kalender blijven groeien. De werkdruk van het personeel bij de Duitse renstal wordt volgens de Oostenrijker te hoog.

Nu de Formule 1 in 2022 het drukste seizoen ooit gaat beleven met 23 GP-weekenden en een groter aantal Sprintkwalificaties, betekent dit dat veel medewerkers van de teams weken, al dan niet maanden, van huis zullen zijn. De overduidelijke gevolgen voor het persoonlijke leven hebben ertoe geleid dat er steeds meer wordt gepraat over hoe de situatie moet worden aangepakt. Op dit moment zorgt de invoering van een verplicht budgetplafond ervoor dat teams financieel niet in staat zijn om gedurende het seizoen hun personeel te rouleren of aflossingsploegen in te zetten. Toto Wolff gelooft dat het rouleren van personeel juist een oplossing kan zijn, en zegt dat Formule 1-CEO Stefano Domenicali waarschijnlijk de beste persoon is om het probleem te erkennen, aangezien hij de voormalige teambaas van Ferrari is geweest tot en met 2014. "Ik denk dat we met Stefano de beste man aan de leiding hebben om de balans tussen inkomen en werkdruk te vinden. Hij heeft daarnaast ook gezien hoe het is om leiding te geven aan een team. Ook is hij in zijn vroegere jaren betrokken geweest bij de logistiek", zegt Wolff tegen onder meer RacingNews365 . "Dus hij kent de druk die er op de medewerkers staat, en die druk is enorm. Vooral bij de monteurs die veel eerder aanwezig moeten zijn, de pitbox weer af moeten bouwen en niet altijd even comfortabel reizen zoals anderen doen. Daar moet rekening mee worden gehouden. We hebben al een roulatieschema waardoor de werkdruk iets lichter wordt, maar misschien kunnen we het rouleren verplichten als het binnen het budget past." Wolff vindt dat in de huidige situatie het ervaren personeel tot het uiterste wordt gedreven door de grote concurrentiestrijd, terwijl het jongere personeel enthousiast is en bij wil springen, maar de nodige ervaring mist om zonder begeleiding te opereren. "We hebben enorm veel jonge monteurs die nog niet in de frontlinie werken", vervolgt Wolff. "Dit omdat er daar een ervaren medewerker staat. Misschien moet er een mogelijkheid komen om ze in de hotseat te zetten en een plafond in te stellen voor de race-aanwezigheid van de medewerkers. Misschien nemen we het (huidige) personeel twintig races mee en blijven er drie races over waarbij we iemand anders meenemen. Het zit hem in het uitwerken van de details."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi